Simuladores Dinamicos Computacionales, Principios de Operación

Computerized 3D Modeling Systems Principles Of Operation

  • Luis Fernando Vargas Tamayo Universidad Nacional de Colombia,Universidad Distrital Francisco José de Caldas
  • Leonardo Emiro Contreras Bravo Universdiad Francisco Josè De Caldas y Universida Nacional de Colombia
Keywords: Simulación dinámica, colisiones, modeladores (es_ES)

Abstract (es_ES)

Los sistemas de modelamiento computacional en 3D de la actualidad, han alcanzado tal grado de realismo y definición que ya no se restringen a aplicaciones de entretenimiento y diversión como los videojuegos y las animaciones, hoy en día son el eje de desarrollo de una industria en constante crecimiento. La simulación llamada realidad virtual tridimensional, se usa en campos diversos y muy específicos, como son la arquitectura, los simuladores de vuelo, de cirugía, etc. Especialmente el interés para este trabajo consiste en una aplicación de dichos software al modelamiento de sistemas mecánicos y dinámicos, mecanismos y maquinaria; en este aspecto reviste interés el modelamiento tridimensional, el control de solidez y ensamble de las piezas y en algunos casos las interacciones de objetos en movimiento como cuando se analizan sistemas dinámicos virtualmente.

Abstract (en_US)

Computerized 3D modeling systems have reached such degree of realism and definition that it is not only restricted to entertainment applications such as videogames and animation. Today, they are the development backbone of a constantly growing industry. Simulations called Tridimensional Virtual Reality are used in a variety of specific fields, such as architecture, flight simulations (aviation), surgery, etc. Special interest in the application of such software consists in the modeling of mechanic and dynamic systems, mechanisms and machinery. Aspects like tridimensional modeling,solidity control, assembly of parts and in some cases the interaction of moving objects are of great importance when they are analyzed in avirtually dynamic system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

C. Murilo G. Dynamic Simulations of Multibody Systems. Editorial Springer. 2001.

M., Francis C. Applied Dynamics. Editorial John Wiley & Sons, Inc. 1998.

E., David. Dynamic Collision Detection using Oriented Bounding Boxes, Disponible: http://www.magicsoftware.com/Documentation/dynacoll.pdf , Magic Software

G., M. C. Lin y D. Manocha 1996. OBB-Tree: A Hierarchical Structure for Rapid Interference Detection. Disponible: http://citeseer.nj.nec.com/gottschalk96obbtree.html

H., Phillip M. 1995 Collision detection for interactive graphics applications. Disponible:http:// citeseer.nj.nec.com/hubbard95collision.html

D., Mintz. Octree Spatial Partitioning for Real-Time 3D Hidden Surface Removal. Disponible: http:// silcon.silcon.com/~brink/papers/octrees.html

I., P., Carles. 2001 portal Rendering. Disponible: http://www.macedoniamagazine.com/

BSP Tree Frequently Asked Questions. Información relacionada con los árboles BSP. Disponible: http:// www.xs4all.nl/~smit/whole.htm

Universidad Complutense de Madrid. 2000. Curso de desarrollo de juegos por ordenador.

How to Cite
Vargas Tamayo, L. F., & Contreras Bravo, L. E. (2007). Computerized 3D Modeling Systems Principles Of Operation. Ingeniería, 13(2), 45 - 54. https://doi.org/10.14483/23448393.2669
Published: 2007-11-30
Section
Ciencia, investigación, academia y desarrollo

Most read articles by the same author(s)