Un Problema de Enrutamiento del Vehículo con Enfoque de Ventanas de Tiempo para Mejorar el Proceso de Entregas

A Vehicle Routing Problem with a Time Windows Approach to Improve the Delivery Process

Resumen (es_ES)

Contexto: Este artículo plantea resolver el problema de represamiento de entregas, identificado en 2018, en una empresa dedicada al servicio de entregas de paquetes y mercancías, localizada en el Valle del Cauca, Colombia, a partir de la optimización del proceso logístico que permita reducir los tiempos del proceso de entregas a los clientes y evitar pérdidas para la empresa. Esto significa generar rutas adecuadas, según el problema clásico denominado Problema de Enrutamiento del Vehículo (VRP, por sus siglas en inglés).

Método: Se analiza la información de más de 200 clientes para su realización. Se combinaron herramientas de calidad, tales como el análisis de Pareto y el enfoque de procesos, con técnicas de optimización basadas en el método Clarke-Wright y el uso de ventanas de tiempo por medio del programa VRP Solver 3.0.

Resultados: Con el diseño de las rutas propuesto para atender las entregas de una de las zonas de mayor demanda en la empresa (Zona Centro), los resultados de la simulación arrojaron un aumento en el nivel de servicio del 60%, dado el uso del vehículo para la distribución en una jornada laboral completa y no solo en media jornada. Se evidencia que el aumento en los clientes atendidos, genera ingresos adicionales suficientes para cubrir los costos de usar el vehículo una jornada más, con utilidades para la empresa. Así mismo, la capacidad de entrega, en Tm se aumenta en un 39%. De este modo se elimina la mercancía represada.

Conclusiones: Con el uso de ventanas de tiempo, se propone un método para la programación de rutas mediante la aplicación de la herramienta VRP Solver 3.0, consecuente con la operación del día a día en operadores logísticos como el caso estudiado. Igualmente, este artículo constituye una manera de acercar los conocimientos teóricos de la academia a la gestión eficiente del servicio en las Pymes. Así, empresas, como la del caso presentado, pueden mejorar aún más su nivel de servicio con tecnologías apropiadas para el tratamiento y control de la información de los clientes, con miras a la planificación de las entregas.

 

Resumen (en_US)

Context: This paper proposes to solve the problem of accumulated deliveries, identified in 2018, in a company dedicated to the service of deliveries of packages and merchandise, located in Valle del Cauca, Colombia, based on the optimization of the logistics process that allows reducing delivery times to customers and avoiding wastages for the company. This means generating appropriate routes, according to the classic problem called Vehicle Routing Problem (VRP).

Método: The information of more than 200 clients is analyzed for its realization. Quality tools, such as Pareto analysis and process approach, were combined with optimization techniques based on the Clarke Wright method and the use of time windows through the VRP Solver 3.0 program.

Resultados: With the design of the routes proposed to meet the deliveries of one of the areas with the highest demand in the company (Central Zone), the results of the simulation showed an increase in the service level of 60%, given the use of the vehicle to the distribution in a complete working day and not only in half day of work. It is evident that the increase in customers served generates additional income, sufficient to cover the costs of using the vehicle half working day more, with profits for the company. Likewise, the delivery capacity, in Tm, is increased by 39%. So the accumulated merchandise by delivery is eliminated.

Conclusiones: With the use of time windows, a method for route programming is proposed by applying the VRP Solver 3.0 tool, more consistent with the daily operation of logistics operators as the case studied. Likewise, this article constitutes a way of bringing the theoretical knowledge of the academy to the efficient management of the service in SMEs. Thus, companies like the case presented, can further improve their service level with appropriate technologies for the processing and control of customer information, with the purpose to planning the deliveries.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Referencias

Ma, Wei-min, Dan-dan Dong, and Ke Wang, "Competitive analysis for the on-line vehicle routing problem", in 4th International Conference on New Trends in Information Science and Service Science, IEEE, 2010, pp. 430-435.

I. Stefan, P. Toth, and D.Vigo. "Chapter 1: The family of vehicle routing problems.", in Vehicle Routing: Problems, Methods, and Applications, Second Edition. Society for Industrial and Applied Mathematics, 2014, pp. 1-33. https://doi.org/10.1137/1.9781611973594.ch1

L E Giraldo Paez, J L Torijano Moreno, " Desarrollo de una propuesta de mejoramiento para un proceso de ruteo en una empresa comercializadora de materias primas", tesis de maestría, Universidad Icesi, Cali, Colombia, 2014.

R Ballou, "Logística: Administración de la cadena de suministro", Quinta edición, Pearson educación, Ciudad de México, 2004.

H. Stadtler, "Supply chain management-an overview.", in Supply chain management and advanced planning, Springer, Berlin, Heidelberg, 2008, pp. 9-36. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-540-74512-9_2

J Bao , T Cai , Z Jiang, "Research on vehicle routing problem with soft time windows and distribution time constraints of vehicles", in International Conference on Future Information Technology and Management Engineering, Vol. 1, IEEE, 2010, pp. 205-208

N.A. El-Sherbeny, "Vehicle routing with time windows: An overview of exact, heuristic and metaheuristic methods", Journal of King Saud University-Science, Vol. 22(3), pp.123-131, 2010. http://dx.doi.org/10.1016/j.jksus.2010.03.002

L. Rocha Medina, J. Orjuela Castro, E. González La Rota, "Una revisión al estado del arte del problema de ruteo de vehículos: Evolución histórica y métodos de solución". Ingeniería, Vol. 16(2), pp.35-55, 2011.

R. Pino , J. Lozano, C Martínez, & V Villanueva, "Estado del arte para la resolución de enrutamiento de vehículos con restricciones de capacidad", en 5th International Conference on Industrial Engineering and Industrial Ma-nagement, Cartagena, Colombia, 2011.

G. Laporte, "Fifty years of vehicle routing", Transportation Science, Vol. 43(4), pp. 408-416, 2009. https://doi.org/10.1287/trsc.1090.0301

D Innis & B La Londe, «Customer Service: The Key to Customer Satisfaction, Customer Loyalty, and Market Share", Journal of Business Logistics, Vol. 15(1), pp.1-27, 1994.

E.M. Frazzon, A. Albrecht, P. A. Hurtado, "Simulation-based optimization for the integrated scheduling of production and logistic systems", IFAC papers on line, 49(12), pp.1050-1055, 2016. http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2016.07.581

L K de Oliveira, B R Pinto e Oliveira, V de Assis Correia, "Simulation of an urban logistic space for the distribution of goods in Belo Horizonte, Brazil”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol.125(20), pp. 496-505,

http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1491

G. Erdoğan "An open source spreadsheet solver for vehicle routing problems.", Computers & operations research, Vol. 84, pp. 62-72, 2017. http://dx.doi.org/10.1016/j.cor.2017.02.022

J. Oyola, H. Arntzen, D.L. Woodruff, "The stochastic vehicle routing problem, a literature review, part II: solution methods", EURO Journal on Transportation and Logistics, Vol. 6(4), pp. 349-388, 2017. http://dx.doi.org/10.1007/s13676-016-0099-7

P.C. Pop, L. Fuksz., A.H. Marc, "A variable neighborhood search approach for solving the generalized vehicle routing problem", In International Conference on Hybrid Artificial Intelligence Systems, Springer, Cham, june, 2014. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-07617-1_2

E. Majercakova, P. Majercak, "Application of Clarke-Wright method for solving routing problem in distribution logistics", Logi-Scientific Journal on Transport and Logistics, Vol. 6(1), pp. 90-99, 2015.

D. Anghinolfi, M. Paolucci, F.Tonelli, "A Vehicle Routing Problem with Time Windows Approach for Planning

Service Operations in Gas Distribution Network of a Metropolitan Area", IFAC-Papers On Line, Vol. 49(12), pp. 1365-1370, 2016. http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2016.07.754

C. Cañedo Iglesias, M. Curbelo Hernández , K. Núñez Chaviano, R. Zamora Fonseca, " Los procedimientos de un Sistema de Gestión de Información: Un estudio de caso de la Universidad de Cienfuegos", Biblios, ed. Lima, Perú, 2012. http://dx.doi.org/10.5195/BIBLIOS.2012.40

A. Hoff, H. Andersson, M. Christiansen, G. Hasle, A. Løkketangen, "Industrial aspects and literature survey: Fleet composition and routing", Computers & Operations Research, Vol. 37(12), pp. 2041-2061, 2010. http://dx.doi.org/10.1016/j.cor.2010.03.015

G.K. Rand, "The life and times of the Savings Method for Vehicle Routing Problems". ORION, Vol. 25(2), 2009. http://dx.doi.org/10.5784/25-2-78

M. Desrochers, J.K. Lenstra, F. Soumis, "Vehicle routing with time windows: Optimization and approximation", in Vehicle routing: Methods and studies, Ed. Golden BL & Assad AA, Amsterdam, pp. 65-84, 1988.

J.F. Cordeau, et al, «VRP with time windows", Montréal: Groupe d'études et de recherche en analyse des décisions, 2000. http://dx.doi.org/10.1137/1.9780898718515.ch7

M. Solomon "Algorithms for the vehicle routing and scheduling problem with time window constraints", Operations Research, Vol. 35(2), pp. 254-265, 1987. http://dx.doi.org/10.1287/opre.35.2.254

G. Kim, et al, "City vehicle routing problem (city VRP): A review." IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems 16.4 (2015): 1654-1666.http://dx.doi.org/10.1109/TITS.2015.2395536

M. Islam, S. Ghosh, M. Rahman, "Solving Capacitated Vehicle Routing Problem by Using Heuristic Approaches: A Case Study", Journal of Modern Science and Technology, Vol. 3(1), pp. 135-146, 2015.

J. Munuzuri, R. Grosso, P. Cortes, and J. Guadix, "Estimating the extracosts imposed on delivery vehicles using access time windows in a city" Comput., Environ. Urban Syst., vol. 41, pp. 262-275, 2013. https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2012.05.005

Cómo citar
Pineda Zapata, U., & Carabalí Ararat, H. (2020). Un Problema de Enrutamiento del Vehículo con Enfoque de Ventanas de Tiempo para Mejorar el Proceso de Entregas. Ingeniería, 25(2). https://doi.org/10.14483/23448393.15271
Publicado: 2020-07-03
Sección
Artículos