DOI:
https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.cpaz.2015.2.a08Published:
2016-07-12Issue:
Vol. 8 No. 2 (2015): General issuesSection:
Dossier centralPrácticas pedagógicas en contexto de conflicto armado
Pedagogical practices in an armed conflict context
Keywords:
conflicto armado, prácticas pedagógicas, escuela, docencia (es).Downloads
Abstract (es)
Esta investigación revela los hallazgos obtenidos acerca de la reflexión sobre las prácticas pedagógicas de docentes en básica primaria, en un contexto de conflicto armado durante los años 1990 al 2000 en el municipio de Socotá´- Boyacá, realizado a partir de la reconstrucción oral y la memoria de actores. Los objetivos planteados describen el contexto sociopolítico y escolar en el cual se desarrolló el conflicto armado interno, establecen las formas que adoptaron las prácticas pedagógicas de los docentes de zona rural, para luego describir el significado y sentido de las mismas. Se enmarca a partir de un diseño investigativo fundamentado en el planteamiento de narrativas, permitiendo la comprensión de las prácticas pedagógicas a partir de dos técnicas: la primera, aborda el análisis de relatos como herramienta para la contextualización del conflicto armado, la segunda, recurre a la entrevista semi-estructurada, para establecer las formas que adoptaron las prácticas pedagógicas de los docentes.
Abstract (en)
This investigation presents the discoveries obtained from the reflection on the pedagogical practices in basic primary in a context of armed conflict during the 1990’s and the 2000’s in the municipality of Socotá, Boyacá, carried out from the oral reconstruction and the memory of actors. The outlined objectives describe the sociopolitical context and the school environment in which the internal armed conflict was developed, and establish the forms taken by the teacher’s pedagogical practices, to, then, describe their sense and their meaning. This paper is framed within an investigative design based on the formulation of narratives, allowing the comprehension of the pedagogical practices based on two techniques: the first one approaches the analysis of stories like a tool for the contextualization of the armed conflict, and the second one, turns to the semi-structured interview to establish the forms taken by the teacher’s pedagogical practices.
References
Andrade, N. (2008). ESTRATEGIAS DOCENTES COMO PRÁCTICA DE LA TEORÍA PEDAGÓGICA. CONHISREMI, Revista Universitaria de Investigación y Diálogo Académico, Volumen 4, Número 3, 1-15.
Aristizabal, C. B. (2008). Metodología de investigación, guía didáctica y modulo. Colombia: Fundación Universitaria Luis Amigo.
Bolivar, Fernández, D. (2011). Revista Electrónica de Investigación. Recuperado el 25 de mayo de 2011, de ¿De nobis ipsis silemus? Epistemología de la investigación biografica narrativa en educación: htpp://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.html.
Carvajal , M. S. (7 de enero de 2006). Colombia Aprende. Recuperado el 10 de noviembre de 2011, de mediateca: http://www.colombiaaprende.edu.co/htm/,ediateca/1607/articles-84310_archivo pdf
Cruz Roja Colombiana. (1998). CIRC. Recuperado el 25 de junio de 2013, de Comentario adicional del protocolo deGinebraII:http://www.icrc.org/spa/resources/documents/misc/protocolo-ii.htm
Corporación Arco Iris. (2007). Monografía política electoral.Departamento de Boyacá 1997-2007. Bogotá: Fourfundation.
DANE. (2005). Censo de Población por municipio. Bogotá.
Diaz, M. (2006). Revista Pedagogía y Saberes.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
The Ciudad Paz-ando Journal (RCP) is an open access publication, without economic charges for authors or readers, whose biannual publications are made under the terms of the Creative Commons Attribution - Non-commercial - Share the same License (CC-BY-NC -SA 2.5 CO), with which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as they give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holder is Ciudad Paz-ando journal, retaining all rights without restrictions, respecting the terms of the license regarding the consultation, download and distribution of the material.
When the work or any of its elements are in the public domain according to the applicable current law, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good for all and for all.