DOI:

https://doi.org/10.14483/23448393.19289

Published:

2023-10-02

Issue:

Vol. 28 No. 3 (2023): September-December

Section:

Mechanical Engineering

Requerimientos de habilidades blandas en el sector de ingeniería: el caso de la industria de ingeniería mecánica

Soft Skills Requirements for the Engineering Sector: The Case of the Mechanical Engineering Industry

Authors

Keywords:

soft skills, soft skills requirements in businesses, soft skills in engineering (en).

Keywords:

habilidades blandas, requerimientos empresariales de habilidades blandas, habilidades blandas en ingeniería (es).

Abstract (es)

Contexto: Actualmente, existe una gran demanda de profesionales con habilidades blandas altamente desarrolladas, pero no hay claridad sobre cuáles son. El propósito de este artículo es determinar cuáles son las habilidades blandas que se requieren en diferentes niveles organizacionales en el sector de la ingeniería mecánica.

Método: Se diseñó y aplicó una encuesta a 81 ingenieros mecánicos egresados de la Universidad de Pamplona. El instrumento evaluó el nivel de desarrollo de 10 habilidades blandas en el pregrado, así como el nivel requerido para un primer empleo y para un cargo técnico y uno gerencial. Las herramientas estadísticas utilizadas fueron la prueba bilateral de Kolmogórov-Smirnov, la mediana, la moda, el ANOVA de Kruskall-Wallis, y la prueba post hoc de Games-Howell.

Resultados: Se encontró que el nivel de formación de habilidades blandas es aceptable (Me=3), específicamente para las habilidades de creatividad, negociación y comunicación no verbal, mientras que las de exponer frente a diferentes audiencias, pensamiento crítico, reconocimiento, responsabilidad, integridad y humildad demuestran un mayor desarrollo (bueno, Me=4). Por otro lado, la escritura de informes, la competencia emocional y el pensamiento crítico son las habilidades más importantes (Me=5) para el primer empleo. Para asenso a posiciones técnicas, se requiere además habilidades relacionadas con exponer ante diferentes audiencias, el reconocimiento de los miembros del equipo de trabajo y liderazgo. Para cargos gerenciales, se requiere también la integridad, el lenguaje no verbal, la negociación, la supervisión y el emprendimiento (Me=5).

Conclusiones: Debe potenciarse la comunicación escrita, la competencia emocional y el pensamiento crítico para dar mayor competitividad al recién egresado. En relación con los cargos técnicos y gerenciales, se necesita un mayor desarrollo de todas las 10 habilidades blandas investigadas. Los programas de pregrado y postgrado deben incluir estos nuevos requerimientos empresariales en sus currículos para incrementar la competitividad de sus egresados.

Abstract (en)

Context: There is currently a high demand of professionals with highly developed soft skills, but there is no clarity about which ones. The purpose of this article is to determine which soft skills are required at different organizational levels in the mechanical engineering sector.

Methods: A survey was designed and applied to 81 mechanical engineers graduated from Universidad de Pamplona. The instrument evaluated the level of development of 10 soft skills in the undergraduate program, in addition to the level required for an entry-level job as well as for a technical and an executive position. The statistical tools employed were the bilateral Kolmogorov-Smirnov test, the median, the mode, a Kruskal-Wallis ANOVA, and a Games-Howell post hoc test.

Results: The training level regarding soft skills was found to be acceptable (Me=3), specifically for creativity, negotiation, and nonverbal communication skills, while those related to presenting before audiences, critical thinking, recognition, responsibility, integrity, and humility show greater development (good, Me=4). On the other hand, report writing, emotional competencies, and critical thinking are the most important skills (Me=5) for an entry-level job. To ascend to technical positions, those related to presenting before different audiences, the recognition of team members, and leadership are required. For managerial positions, nonverbal language, negotiation, supervision, and entrepreneurship skills are also required (Me=5).

Conclusions: Written communication, emotional competencies, and critical thinking should be bolstered in order to provide alumni with higher competitiveness. As for technical and managerial positions, a higher development of the ten analyzed soft skills is needed. Undergraduate and graduate programs should include these new business requirements in their curricula in order to increase the competitiveness of their alumni.

Author Biographies

Gonzalo Moreno-Contreras, Universidad de Pamplona ,University of Pamplona

Obtuvo su título como ingeniero mecánico en la Universidad Francisco de Paula Santander, de Magister en Ingeniería Mecánica en la Universidad de los Andes, y de Doctor en Ingeniería Mecánica en la Universidad Federal de Santa Catarina. Profesor de la Universidad de Pamplona

Rafael Bolívar-León, Universidad de Pamplona

Ingeniero y magíster en Ingeniería Metalúrgica en la Universidad Industrial de Santander y el de Doctorado en Ingeniería en la RWTH-Aachen, Alemania

References

Linkedln, “Global talent trends 2019,” 2019. [Online]. Available: https://business.linkedin.com/content/dam/me/business/en-us/talent-solutions/resources/pdfs/global_talent_trends_2019_emea.pdf

H. H. F. Fore and R. E. Moritz, “Reimaginar el futuro de las habilidades: ¿qué piensan los jóvenes?,” Foro Económico Mundial, 2020. [Online]. Available: https://es.weforum.org/agenda/2020/07/reimaginar-el-futuro-de-las-habilidades-que-piensan-los-jovenes/

N. U. CEPAL, “Perspectivas económicas de América Latina 2017: juventud, competencias y emprendimiento,” CEPAL, 2016, [Online]. Available: http://hdl.handle.net/11362/40721

O. I. Akinbobola, “Predicting innovative work behavior from soft skills and emotional demands – Abilities fit in knowledge economy,” Manag. Econ. Res. J., vol. 6, no. 3, pp. 1-8, Jul. 2020. https://doi.org/10.18639/MERJ.2020.9900013

J. A. Botke, P. G. W. Jansen, S. N. Khapova, and M. Tims, “Work factors influencing the transfer stages of soft skills training: A literature review,” Educ. Res. Rev., vol. 24, pp. 130-147, 2018. https://doi.org./10.1016/j.edurev.2018.04.001

T. Chamorro‐Premuzic, A. Arteche, A. J. Bremner, C. Greven, and A. Furnham, “Soft skills in higher education: Importance and improvement ratings as a function of individual differences and academic performance,” Educ. Psychol., vol. 30, no. 2, pp. 221-241, Mar. 2010. https://doi.org/10.1080/01443410903560278

C. I. Astudillo Yañez and F. I. Meléndez Seguel, “Análisis de las habilidades blandas de un técnico en mantenimiento aeronáutico,” undergraduate thesis, Univ. Técnica Federico St. Maria, Valparaíso, Chile, 2014. [Online]. Available: https://repositorio.usm.cl/handle/11673/49068

G. Chigó Bustos and M. Olguín Ramírez, “Competencias y habilidades blandas claves para ingenieros comerciales de la Universidad de Chile,” undergraduate thesis, Univ. Chile, Santiago, Chile, 2006, [Online]. Available: http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/108389

K. Cohen and R. Katz, “Teaching mechanical design practice in academia,” Procedia CIRP, vol. 36, pp. 177-181, 2015. https://doi.org/10.1016/j.procir.2015.01.043

W. O. A. S. W. Ismail, N. Hamzah, I. Y. A. Fatah, and A. Zaharim, “Professional skills requirement of mechanical engineers,” IOP Conf. Series: Mat. Sci. Eng., vol. 697, no. 1, art. 12016, 2019. https://doi.org/10.1088/1757-899X/697/1/012016

W. O. A. S. W. Ismail, N. Hamzah, I. Y. A. Fatah, and A. K. Muhammad, “The essential of engineering education involving critical thinking and problems solving skills among mechanical engineer employees,” IOP Conf. Series: Mat. Sci. Eng., vol. 697, no. 1, art. 12017, 2019. https://doi.org/10.1088/1757-899X/697/1/012017

Acofi and U. del Norte, “Buenas prácticas de assessment en programas de ingeniería,” 2020. [Online]. Available: https://www.acofi.edu.co/wp-content/uploads/2020/06/BUENAS-PRACTICAS-ACOFI-2020.pdf

Acofi, “Lineamientos curriculares para Ingeniería Industrial en Colombia,” 2020. [Online]. Available: https://www.acofi.edu.co/wp-content/uploads/2020/11/Lineamientos-Curriculares-para-Ingenieria-Industrial-en-Colombia_ed2.pdf

S. Tem, A. Kuroda, and K. N. Tang, “The importance of soft skills development to enhance entrepreneurial capacity,” Int. Educ. Res., vol. 3, no. 3, p. 1, Jul. 2020. https://doi.org/10.30560/ier.v3n3p1

M. Itani and I. Srour, “Engineering students’ perceptions of soft skills, industry expectations, and career aspirations,” J. Prof. Issues Eng. Educ. Pract., vol. 142, no. 1, art. 4015005, 2016. https://doi.org/10.1061/(ASCE)EI.1943-5541.0000247

J. C. Neri Torres and C. A. Hernández Herrera, “Los jóvenes universitarios de ingeniería y su percepción sobre las competencias

blandas,” RIDE. Rev. Iberoam. para la Investig. y el Desarro. Educ., vol. 9, no. 18, pp. 768-791, 2019. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.445

K. N. Tang, “Beyond employability: Embedding soft skills in higher education,” Turkish Online J. Educ. Technol. - TOJET, vol. 18, no. 2, pp. 1-9, 2019. [Online]. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1211098.pdf

F. Munir, “More than technical experts: Engineering professionals’ perspectives on the role of soft skills in their practice,” Ind. High. Educ., vol. 36, no. 3, pp. 294-305, Jun. 2022. https://doi.org/10.1177/09504222211034725

I. Kakepoto, A. Laghari, and G. S. Buriro, “Engineering communication skills for novice engineers: A pilot project,” Glob. Educ. Stud. Rev., vol. VII, no. I, pp. 12-19, Mar. 2022. https://doi.org/10.31703/gesr.2022(VII-I).02

D. Jelonek, T. Nitkiewicz, and P. Koomsap, “Soft skills of engineers in view of industry 4.0 challenges,” in Conf. Quality Prod. Improv., vol. 2, no. 1, pp. 107-116, 2020. https://doi.org/10.2478/cqpi-2020-0013

W. Teng, C. Ma, S. Pahlevansharif, and J. J. Turner, “Graduate readiness for the employment market of the 4th industrial revolution: The development of soft employability skills,” Educ. Train., vol. 61, no. 5, pp. 590-604, 2019. https://doi.org/10.1108/ET-07-2018-0154

B. P. Belsches, W. Farmer, C. Jacobs, P. Krebs, S. Swygard, and E. Wilcox, "Workforce development : Soft skills training initiatives in the city of Charlottesville,” PLAN 5420: Local Economic Development, 2016. [Online]. Available: http://www.culturecurrent.com/peter/docs/Charlottesvile%20Soft%20Skills%20FINAL.pdf

G. C. A. Gang, S. I. Hashmi, and C. B. Seok, “Perceiving the importance of job-related skills in the 4th industrial revolution era from the perspectives of graduates and employers,” Int. J. Adv. Sci. Technol., vol. 29, no. 11s, pp. 702-713, 2020. [Online]. Available: http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/20039/10183

A. Bowring, “Reappraisal and the victim-player framework: A dynamic duo for executive coaches,” in Forbes, Oct. 2020. [Online]. Available: https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2020/10/28/reappraisal-and-the-victim-player-framework-a-dynamic-duo-for-executive-coaches/?sh=2207375b635d

Alisa Cohn, “Leading the leadership revolution at LinkedIn,” in Forbes, Nov. 2017. [Online]. Available: https://www.forbes.com/sites/alisacohn/2017/11/02/leading-the-leadership-revolution-at-linkedin/?sh=5d68dad51b9c

F. Kofman, La empresa consciente: Cómo construir valor a través de valores. Buenos Aires, Argentina: Penguin Random House Grupo Editorial Argentina, 2018.

F. Kofman, Metamanagement 3 Tomos. La Calera, Chile: GS, 2003.

O. Marrero Sánchez, R. Mohamed Amar, and J. Xifra Triadú, “Habilidades blandas: necesarias para la formación integral del estudiante universitario,” Rev. Científica Ecociencia, vol. 5, pp. 1-18, Dec. 2018. https://doi.org/10.21855/ecociencia.50.144

I. Zergout, S. Ajana, C. Adam, and S. Bakkali, “Modelling approach of an innovation process in engineering education: The case of mechanical engineering,” Int. J. High. Educ., vol. 9, no. 2, p. 25, Dec. 2019. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n2p25

S. Shekhawat, “Enhancing employability skills of engineering graduates,” in Enhancing Future Skills and Entrepreneurship. Sustainable Production, Life Cycle Engineering and Management, K. Sangwan and C. Herrmann, eds., Cham, Germany: Springer, 2020,

pp. 263-269. https://doi.org/10.1007/978-3-030-44248-4_26

S. Prasad, M. Ehrensberger, M. P. Gibson, H. Kim, and E. A. Monaco, “Biomaterial properties of titanium in dentistry,” J. Oral Biosci., vol. 57, no. 4, pp. 192-199, Nov. 2015. https://doi.org/10.1016/j.job.2015.08.001

M. J. Sousa and M. do R. Almeida, “Entrepreneurial skills development,” in Recent Advances in Applied Economics, 2014. [Online]. Available: http://www.wseas.us/e-library/conferences/2014/Lisbon/AEBD/AEBD-18.pdf

L. J. Pujol and G. E. Dabos, “Artículo de revisión satisfacción laboral: una revisión de la literatura acerca de sus principales determinantes,” Estud. Gerenciales, vol. 34, pp. 3-18, 2018. https://doi.org/10.18046/j.estger.2018.146.2809

R. Selwyn and I. Renaud-Assemat, “Developing technical report writing skills in first and second year engineering students: A case study using self-reflection,” High. Educ. Pedagog., vol. 5, no. 1, pp. 19-29, Jan. 2020. https://doi.org/10.1080/23752696.2019.1710550

R. Singh Dubey, J. Paul, and V. Tewari, “The soft skills gap: A bottleneck in the talent supply in emerging economies,” Int. J. Hum. Resour. Manag., vol. 33, no. 13, pp. 2630-2661, Jan. 2021. https://doi.org/10.1080/09585192.2020.1871399

D. Chenoy, S. M. Ghosh, and S. K. Shukla, “Skill development for accelerating the manufacturing sector: the role of ‘new-age’ skills for ‘Make in India,’” Int. J. Train. Res., vol. 17, no. sup1, pp. 112–130, Jul. 2019. https://doi.org/10.1080/14480220.2019.1639294

F. Kofman, Metamanagement-Tomo 3 (Filosofía): La nueva consciencia de los negocios. Buenos Aires, Argentina: Grito Sagrado, 2008.

J. Check and R. K. Schutt, “Teacher research and action research,” in Research Methods in Education, Washington DC, USA: Sage Research Methods, 2012, ch. 12, pp. 255-272. https://doi.org/10.4135/9781544307725.n12

A. Diego Gutiérrez, “Test de bondad de ajuste multivariante,” undergraduate thesis, Univ. Cantabria, 2018. [Online]. Available: https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/15639/Diego+Gutierrez+Andrea.pdf;jsessionid=EF80639DED9A116498220

C33B46BF958?sequence=1

Y. C. Jaimes-Acero, A. Granados-Comba, and R. Bolívar-León, “Soft skills requirements for engineering entrepreneurship,” Rev. Fac. Ing., vol. 31, no. 59, art. e14167, 2022. https://doi.org/10.19053/01211129.v31.n59.2022.14167

M. Á. Gómez, R. F. Herrera, E. Atencio, and F. C. Munoz-La Rivera, “Key management skills for integral civil engineering education,” Int. J. Eng. Pedagog., vol. 11, no. 1, p. 64, Jan. 2021. https://doi.org/10.3991/ijep.v11i1.15259

H. Chaibate, A. Hadek, S. Ajana, S. Bakkali, and K. Faraj, “A comparative study of the engineering soft skills required by Moroccan job market,” Int. J. High. Educ., vol. 9, no. 1, p. 142, Dec. 2019. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n1p142

S. Ahadi and S. Kasraie, “Contextual factors of entrepreneurship intention in manufacturing SMEs: the case study of Iran,” J. Small Bus. Enterp. Dev., vol. 27, no. 4, pp. 633-657, 2020. https://doi.org/10.1108/JSBED-02-2019-0074

M. Bucur and A. Ban, “The importance of the concept of communication among future engineers-a pre-test for a European study,” Procedia Manuf., vol. 32, pp. 348-355, 2019. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2019.02.224

J. Daley and B. Baruah, “Leadership skills development among engineering students in Higher Education – An analysis of the Russell Group universities in the UK,” Eur. J. Eng. Educ., vol. 46, no. 4, 528-556, Oct. 2020. https://doi.org/10.1080/03043797.2020.1832049

S. Fletcher and K. R. V. Thornton, “The top 10 soft skills in business today compared to 2012,” Bus. Prof. Commun. Q., vol. 2023, art. 232949062211484, Jan. 2023. https://doi.org/10.1177/23294906221148453

J. Trevelyan, “Transitioning to engineering practice,” Eur. J. Eng. Educ., vol. 44, no. 6, pp. 821-837, Nov. 2019. https://doi.org/10.1080/03043797.2019.1681631

K. Tsirkas, A.-P. Chytiri, and N. Bouranta, “The gap in soft skills perceptions: A dyadic analysis,” Educ. + Train., vol. 62, no. 4, pp. 357-377, Apr. 2020. https://doi.org/10.1108/ET-03-2019-0060

I. S. Rampasso, O. L. G. Quelhas, R. Anholon, M. B. Pereira, J. D. A. Miranda, and W. S. Alvarenga, “Engineering Education for Sustainable Development: Evaluation Criteria for Brazilian Context,” Sustainability, vol. 12, no. 10, art. 3947, May 2020. https://doi.org/10.3390/su12103947

H. Valdés, C. Correa, and F. Mellado, “Proposed model of sustainable construction skills for engineers in Chile,” Sustainability, vol. 10, no. 9, art. 3093, Aug. 2018. https://doi.org/10.3390/su10093093

P. Ponce, L. Ibarra, O. Mata, and A. Molina, “How to develop research skills among undergraduate engineering students to tackle current ongoing topics? A Smart-Grid case study,” Int. J. Electr. Eng. Educ., vol. 58, no. 2, pp. 113-141, Apr. 2021. https://doi.org/10.1177/0020720918816004

Y. C. Acero, R. Suárez Castrillón, and A. M. Bolívar León, “Aspects that develop soft skills – A way for inclusion in engineering programmes,” World Trans. Eng. Technol. Educ., vol. 20, no. 1, pp. 13-18, 2022. [Online]. Available: http://www.wiete.com.au/journals/WTE&TE/Pages/Vol. 20, No.1 (2022)/02-Bolivar-Leon-R.pdf

How to Cite

APA

Jaimes-Acero, Y. C., Moreno-Contreras, G., and Bolívar-León, R. (2023). Requerimientos de habilidades blandas en el sector de ingeniería: el caso de la industria de ingeniería mecánica. Ingeniería, 28(3), e19289. https://doi.org/10.14483/23448393.19289

ACM

[1]
Jaimes-Acero, Y.C. et al. 2023. Requerimientos de habilidades blandas en el sector de ingeniería: el caso de la industria de ingeniería mecánica. Ingeniería. 28, 3 (Oct. 2023), e19289. DOI:https://doi.org/10.14483/23448393.19289.

ACS

(1)
Jaimes-Acero, Y. C.; Moreno-Contreras, G.; Bolívar-León, R. Requerimientos de habilidades blandas en el sector de ingeniería: el caso de la industria de ingeniería mecánica. Ing. 2023, 28, e19289.

ABNT

JAIMES-ACERO, Yenny Carolina; MORENO-CONTRERAS, Gonzalo; BOLÍVAR-LEÓN, Rafael. Requerimientos de habilidades blandas en el sector de ingeniería: el caso de la industria de ingeniería mecánica. Ingeniería, [S. l.], v. 28, n. 3, p. e19289, 2023. DOI: 10.14483/23448393.19289. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/reving/article/view/19289. Acesso em: 28 nov. 2023.

Chicago

Jaimes-Acero, Yenny Carolina, Gonzalo Moreno-Contreras, and Rafael Bolívar-León. 2023. “Requerimientos de habilidades blandas en el sector de ingeniería: el caso de la industria de ingeniería mecánica”. Ingeniería 28 (3):e19289. https://doi.org/10.14483/23448393.19289.

Harvard

Jaimes-Acero, Y. C., Moreno-Contreras, G. and Bolívar-León, R. (2023) “Requerimientos de habilidades blandas en el sector de ingeniería: el caso de la industria de ingeniería mecánica”, Ingeniería, 28(3), p. e19289. doi: 10.14483/23448393.19289.

IEEE

[1]
Y. C. Jaimes-Acero, G. Moreno-Contreras, and R. Bolívar-León, “Requerimientos de habilidades blandas en el sector de ingeniería: el caso de la industria de ingeniería mecánica”, Ing., vol. 28, no. 3, p. e19289, Oct. 2023.

MLA

Jaimes-Acero, Yenny Carolina, et al. “Requerimientos de habilidades blandas en el sector de ingeniería: el caso de la industria de ingeniería mecánica”. Ingeniería, vol. 28, no. 3, Oct. 2023, p. e19289, doi:10.14483/23448393.19289.

Turabian

Jaimes-Acero, Yenny Carolina, Gonzalo Moreno-Contreras, and Rafael Bolívar-León. “Requerimientos de habilidades blandas en el sector de ingeniería: el caso de la industria de ingeniería mecánica”. Ingeniería 28, no. 3 (October 2, 2023): e19289. Accessed November 28, 2023. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/reving/article/view/19289.

Vancouver

1.
Jaimes-Acero YC, Moreno-Contreras G, Bolívar-León R. Requerimientos de habilidades blandas en el sector de ingeniería: el caso de la industria de ingeniería mecánica. Ing. [Internet]. 2023 Oct. 2 [cited 2023 Nov. 28];28(3):e19289. Available from: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/reving/article/view/19289

Download Citation

Visitas

29

Dimensions


PlumX


Downloads

Download data is not yet available.
Loading...