DOI:
https://doi.org/10.14483/2422278X.21209Published:
2023-12-19Issue:
Vol. 16 No. 2 (2023): Lo negro y lo afro: lecturas desde la pedagogía, la estética y los estudios de pazSection:
Dossier centralPrácticas de discriminación racial en la Universidad Distrital Francisco José De Caldas
Racial Discriminatory Practices at the Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Keywords:
discriminación racial, racismo, universidad (es).Keywords:
racism, racial discrimination, university (en).Downloads
Abstract (es)
El presente estudio se enfoca en la discriminación racial en contextos universitarios, específicamente en la Universidad Distrital Francisco José de Caldas de Colombia. A través de una investigación cualitativa basada en entrevistas semiestructuradas a estudiantes, profesores y administrativos, se buscó comprender las prácticas discriminatorias existentes en la institución y las percepciones de los actores involucrados. Esto con el fin de identificar diversas formas de discriminación, como la exclusión de estudiantes afrodescendientes de actividades académicas y la asignación de roles estereotipados a ciertos grupos étnicos. La metodología empleada permitió una exploración detallada de las experiencias de los participantes y la comprensión de los factores subyacentes a la discriminación racial en la universidad. Los resultados revelan que las personas entrevistadas experimentan discriminación y exclusión en ámbitos como la educación y el trabajo, debido a su apariencia física y color de piel. Estos hallazgos respaldan la idea de que la pigmentocracia influye en la forma en que las personas son tratadas en la sociedad, pues se crean desigualdades basadas en el color de piel.
Abstract (en)
This study delves into racial discrimination within educational settings, specifically focusing on universities such as the Universidad Distrital Francisco José de Caldas in Colombia. Using qualitative research based on semi-structured interviews with students, professors and operators, this study intends to understand the discriminatory practices along the institution and the perceptions of the actors involved. The objective is to pinpoint various forms of discrimination, such as the exclusion of Afro-descendant students from academic activities and the stereotypes regarding certain ethnic groups. The methodology employed facilitated an in-depth exploration of the participants’ experiences and an understanding of the factors underlying racial discrimination at the aforementioned university. The results of the research reveal that people interviewed in fact experience discrimination and exclusion in different spheres, such as when accessing education and employment, due to their physical appearance and skin colour. These findings support the idea that pigmentocracy influences the way people are treated in society, creating inequalities based on skin colour.
References
Aguilar Idáñez, M. J., y Buraschi, D. (2021). Racismo institucional: ¿De qué estamos hablando? The Conversation. Disponible en: https://theconversation.com/racismo-institucional-de-que-estamos-hablando-157152
Azorín, C. M., Arnaiz, P., y Maquilón, J. J. (2017). La cultura inclusiva para la atención a la diversidad. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 1-14. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-78902020000800001yscript=sci_arttext
Bonilla, E. (2003). Racism without racists: Color-blind racism and the persistence of racial inequality in America. Rowman y Littlefield.
Chavous, T. M., Bernat, D. H., Schmeelk-Cone, K., Caldwell, C. H., Kohn-Wood, L., y Zimmerman, M. A. (2008). Racial identity and academic attainment among African American adolescents. Child Development, 79(3), 746-756.
Crenshaw, K; Neil Gotanda; Gary, P & Kendall (1995). Critical Race Theory: The Key Writings that Formed the Movement. The New Press.
Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, 139-167.
Denson, N., y Chang, M. J. (2009). Racial diversity matters: The impact of diversity-related student engagement and institutional context. American Educational Research Journal, 46(2), 322-353. https://doi.org/10.3102/0002831208323278
Espinosa, A. y Cueto, R. (2014). Estereotipos raciales, racismo y discriminación en América Latina. En: E. Zubieta, J. y Delfino, G. (coords). Psicología social y política. Procesos teóricos y estudios aplicados. EUDEBA.
Fanon, F. (2009). Piel negra, Mascaras blancas. Editorial Akal
Fanon, F. (1963). Los condenados de la tierra. Fondo de Cultura Económica.
Giorgi, A. (1985). Fenomenología e Investigación Psicológica. Duquesne University Press.
Harper, S. R., Patton, L. D., y Wooden, O. S. (2012). Access and equity for African American students in higher education: A critical race historical analysis of policy efforts. Journal of Higher Education, 83(6), 795-823.
Henry, F. (2010). Theories of race and racism: A reader. Routledge.
Jiménez A., J., & Zeledón S., J. (2016). La violencia en el pensamiento político moderno: Rousseau, el contrato social y los preludios de la violencia revolucionaria. Revista PRAXIS, (73), 11-18. https://doi.org/10.15359/praxis.73.1
Kalev, A., Frank, D y Erin, K. (2006). "¿Mejores prácticas o mejores conjeturas? Evaluación de la eficacia de las políticas corporativas de acción afirmativa y diversidad". Revisión sociológica estadounidense, 71, 589-617.
Parker, L., Ramírez, L., y Ford, K. (2015). Transforming the academy through the lens of social justice: A call to action for diversity and inclusion. Journal of Social Issues, 71(2), 365-380.
Quintero, O. (2014). El racismo cotidiano en la universidad colombiana desde la experiencia vivida por los estudiantes negros en Bogota. Universitas Humanistica, 77, 71-94. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UH77.rcuc
Rodríguez, C., Alfonso, T., y Jaramillo, I. C. (2009). Pigmentocracias, color etnicidad y raza. Anthropos Editorial.
Soler, S. (2019). El discurso del racismo: estructuras y estrategias discursivas. Revista Colombiana de Lingüística Aplicada, 21(2), 194-207. https://doi.org/10.14483/22487085.13857
Steele, C. M. (2010). Silbando a Vivaldi: y otras pistas sobre cómo nos afectan los estereotipos (temas de nuestro tiempo). WW Norton & Company.
Sue, DW, Capodilupo, CM, Torino, GC, Bucceri, JM, Holder, AMB, Nadal, KL y Esquilin, M. (2007). Microagresiones raciales en la vida cotidiana: implicaciones para la práctica clínica. Psicólogo estadounidense, 62(4), 271-286. https://doi.org/10.1037/0003-066X.62.4.271
Tatum, B. (2017). "Why are all the Black kids sitting together in the cafeteria?" and other conversations about race. Basic Books.
Turner, C. S. V., González, J. C., y Wood, J. L. (2013). Faculty of color in academe: What 20 years of literature tells us. Journal of Diversity in Higher Education, 6(3), 137-150.
Van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Idea Books.
Williams, D. R. (2014). Racism and health: Understanding the relationship and ending the silence. American Journal of Public Health, 102(S2), S16-S18.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2023 Ciudad Paz-Ando
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Ciudad Paz-ando Journal (RCP) is an open access publication, without economic charges for authors or readers, whose biannual publications are made under the terms of the Creative Commons Attribution - Non-commercial - Share the same License (CC-BY-NC -SA 2.5 CO), with which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as they give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holder is Ciudad Paz-ando journal, retaining all rights without restrictions, respecting the terms of the license regarding the consultation, download and distribution of the material.
When the work or any of its elements are in the public domain according to the applicable current law, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good for all and for all.