Modelo de Semaforización Inteligente para la Ciudad de Bogotá

Intelligent model traffic light for the city of Bogota

  • Octavio José Salcedo Parra Universidad Distrital Francisco José de Caldas
  • Luis Fernando Pedraza Martínez Universidad Militar Nueva Granada
  • César Augusto Hernández Suárez Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Keywords: Parámetros Macroscópicos, Temporización Fija, Tráfico Vehicular, Redes Adaptativas, Reglas Difusas, Suma Del Error Al Cuadrado (es_ES)

Abstract (es_ES)

En este articulo se presenta el diseño de un modelo de tráfico vehicular, el cual examina el trafico existente en una vía principal de Bogotá a través de una serie de semáforos, y a partir de esto se sincroniza el tiempo de duración y de desfase de los semáforos, utilizando para ello el Sistema de Inferencia Difusa Basado en Redes Adaptativas e intentando mantener a su vez la velocidad máxima de los vehículos permitida en la vía (Figura 1). El modelo es simulado en el software Matlab y se evalúan los resultados a nivel macroscópico con el modelo de temporización fija que funciona actualmente en Bogotá.

Abstract (en_US)

This article details the design of a traffic system model for vehicles, which examines the traffic traveling through a series traffic lights on a main road in Bogota. The Adaptive Network Based Fuzzy Inference Systems is used to synchronize the time of duration and phase angle of the traffic lights, and also tries to maintain the maximum possible velocity of the vehicles traveling on the road (Figure 1). The model is simulated in Matlab software and the results are evaluated at macroscopic level with the fixed time model currently operating in Bogota.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fondo de prevención vial, Sistemas de Transporte, Marzo 2007, disponible en http://www.fonprevial.org.co/htm/ htm_docentes/sistema1.htm

K. K. Tan, M. Khalid, y R. Yusof "Intelligent traffic lights control by fuzzy logic". Malaysian Journal of Computer Science, vol. 9-2, 1995.

J.H. Lee, K.M. Lee, K.A. Seong, C.B. Kim, y H. LeeKwang "Traffic control of intersection group based on fuzzy logic". Proceedings of the 6th International Fuzzy Systems Association World Congress, 1995, pp. 465­468

N. Findler, y J, Stapp "A distributed approach to optimized control of street traffic signals". Journal of Transportation Engineering, vol. 118-1, 1992, pp 99­110.

K. Tavladakis y N. C. Voulgaris "Development of an autonomous adaptive traffic control system". ESIT '99. The European Symposium on Intelligent Techniques, 1999.

H. Taale, Th. Back, M. Preuß, A. E. Eiben, J. M. de Graaf, y C. A. Schippers "Optimizing traffic light controllers by means of evolutionary algorithms". EUFIT'98, 1998.

T. L. Thorpe y C. Andersson "Traffic light control using sarsa with three state representations" Tech. Rep., IBM corporation, 1996.

T. Thorpe "Vehicle traffic light control using sarsa" M.S. tesis, Department of Computer Science, Colorado State University, 1997.

M.Wiering, J. Vreeken, J. Van Veenen, y A. Koopman "Simulation and optimization of traffic in a city". IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV'04). IEEE, 2004. A system level study. Technical Report 1991-09-01, California PATH, 1991.

H. Hiok y B. Qiu "Fuzzy Logic Target Utilization and Prediction for Traffic Control". Proc. IEEE ICC', 2000, pp. 1644-1648.

B. A Toledo, V. Muñoz, J. Rogan y C. Tenreiro "Modeling traffic through a sequence of traffic lights". Physical Review E, Vol 70, 2004, pp. 0161071-0161076.

R. C. Mayor y J. Cardenas, Ingeniería de Tránsito: Fundamentos y aplicaciones, 7ª edición, Afaomega Grupo Editor, Cal y Mayor y Asociados, México D.F., 2000.

B.D. Greenshield "A Study in Highway Capacity", Highway Research Board, Vol. 14, 1935, pp. 448-477.

N.J. Garber y L.A. Hoel , Traffic and Highway Engineering, 3ra edición, Thomson Learning, 2001.

E. Hurtado y N. L. Torres, "Variables Que Determinan La Localización De Cruces Peatonales En Bogotá", Tesis de Grado, Departamento de Ingeniería Civil, Universidad Nacional, Bogotá D.C, Colombia, 2000.

Secretaría de Movilidad Bogotá D.C, Manual De Planeación Y Diseño Para La Administración Del Tránsito Y El Transporte, Tomo I, Cap 5, pp 5-50 a 5-72, 2005, disponible en www.transitobogota.gov.co

T. Takagi y M. Sugeno "Derivation of fuzzy control rules from human operator's control actions", Proc. Of the IFAC Symp. on Fuzzy Information, Knowledge Representation and Decision Analysis, 1983, pp. 55­60.

J.-S. R.Jang "ANFIS: Adaptive-Network-based Fuzzy Inference Systems", IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics, Vol. 23, 1993.

S. Zak, Systems and Control, Oxford University Press, 2003.

Jang J-S. R. "Input Selection for ANFIS Learning", Proceedings of the IEEE International Conference on Fuzzy Systems, New Orleans, 1996.

How to Cite
Salcedo Parra, O. J., Pedraza Martínez, L. F., & Hernández Suárez, C. A. (2005). Intelligent model traffic light for the city of Bogota. Ingeniería, 11(2), 61-70. https://doi.org/10.14483/23448393.2680
Published: 2005-11-30
Section
Ciencia, investigación, academia y desarrollo

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>