DOI:
https://doi.org/10.14483/22486798.456Published:
2005-01-01Issue:
Vol. 10 No. 1 (2005): On competencesSection:
Reflections on PraxisEnfoque metodológico para la formación de competencias desde el ámbito educativo: cómo concretar una alternativa para la relevancia educativa
Keywords:
Competences, formation of competences, schools of thought about competences, classification of competences. (en).Keywords:
Competencias, formación de competencias, escuelas en la formación de competencias, clasificación de competencias. (es).Downloads
Abstract (es)
Este artículo propone relacionar aspectos clave para la formación de competencias, lo cual supone entretejer de manera coherente determinantes de orden contextual, conceptual y metodológico.Abstract (en)
This article analyzes the relationship between aspects and methodological domains, in order to a major comprehension of the developing of competences.References
Bouzas, Patricia. 2004. El constructivismo de Vygotsky. Longseller. Argentina.
Bustamente Zamudio, Guillermo. 2004. La moda de las competencias, en El concepto de competencia, II. Sociedad Colombiana de Pedagogía. Bogotá.
Coll, C. 1996. Constructivismo y educación escolar: ni hablamos siempre de lo mismo, ni lo hacemos siempre desde la misma perspectiva epistemológica, Anuario de Psicología, 69. Universidad de Barcelona, España.
Coll, C. 1990. Un marco de referencia psicológico para la educación escolar. La concepción constructivista del aprendizaje y la enseñanza, en C. Coll, J.
Palacios y A. Marchesis (Eds.) Desarrollo psicológico y educación, II. Madrid: Alianza.
Díaz Barriga, F., Castañeda, M. y Lule, M. 1986. Destrezas académicas básicas. Departamento de Psicología Educativa, Facultad de Psicología, UNAM, México.
Arceo, Frida y Hernández Rojas Gerardo. 2000. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw Hill, México, D. F.
Feuerstein, Rand y Hoffman, M. 1974. The dinamic assessment ofretarder performers: The learning potencial assessment device . Theory, instruments and tehcniques. Baltimore University Press.
Gómez Esteban, Jairo H. 2004. Lineamientos pedagógicos para una educación por competencias, El concepto de competencia, II. Sociedad Colombiana de Pedagogía, Bogotá.
Hernández Hernández, Pedro. 1999. Psicología de la educación: corrientes actuales y teorías aplicadas. Trillas, México.
Maldonado García, Miguel Ángel. Las competencias: una opción de vida. ECOE, Bogotá, Colombia.
Monereo; C. 2000. Ser o no ser constructivista. Universidad de Barcelona, España.
Petrosky, A. V. 1982. Psicología evolutiva y pedagógica. Pueblo y Educación, La Habana, Cuba.
Román Pérez, Martiniano y Díez López, Eloísa. 1999. Aprendizaje y currículum. EOS, Madrid, España.
Ruiz Iglesias, Magalys. 2001. Profesionales competentes: una respuesta educativa. IPN. México, D. F.
Ruiz Iglesias, Magalys. 2000. La competencia investigadora, Ed Victoria, México D.F.
Schmmelkes, Sylvia. 2000. Reforma curricular y necesidades sociales en México. Programa Nacional de Actualización. SEP, México.
Tobón, Sergio. 2005. Formación basada en competencias. ECOE, Bogotá, Colombia.
Vygotsky, L. S. 1979. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, Crítica.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Enunción is an open-access publication, with no financial charges for authors or readers. As of December 1, 2018, the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Colombia (CC-BY-NC-SA 2.5 CO) License, under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work with non-commercial purposes, give the appropriate credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and Enunciación. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license as to consultation, downloading and distribution the material.
When the work or any of its elements are in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.