Teachers’ informed decision-making in evaluation: Corollary of ELT curriculum as a human lived experience

  • Álvaro Hernán Quintero Polo Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Keywords: ELT curriculum, evaluation approaches, teachers’ decision-making, technical evaluation, human evaluation, evaluation framework, small-scale evaluation projects. (en_US)

Abstract (en_US)

This article characterizes informed decision-making as one important activity of evaluation in the English Language Teaching (ELT) curriculum. I emphasize on a distinction between human and technical approaches to evaluation. This emphasis is consequence of my reflection upon my and some in-service teachers’ perceptions about literature and small-scale research projects related to the area of evaluation. In this article, I also intend to contribute to an understanding of why educational processes need to be seen as a lived experience for which informed decision-making can be used as a sound practice in a process of evaluation. A practical academic experience illustrates the discussions in this article. I led the practical experience as a professor of a seminar on testing and evaluation in English language teaching (ELT), in the Master’s Program in Applied Linguistics to the Teaching of English as a Foreign Language at the Distrital University in Bogotá, Colombia.

Abstract (es_ES)

Este artículo examina la toma de decisiones ilustrada como una actividad importante de la evaluación en el currículo de la enseñanza del idioma inglés. El énfasis aquí es en la distinción entre dos enfoques para evaluar: uno humano y otro técnico. Este énfasis resulta de mi reflexión sobre lo que algunos docentes y yo percibimos acerca de la literatura y unos proyectos de investigación a pequeña escala relacionados con el área de evaluación. Intento además contribuir al entendimiento de por qué los procesos educativos necesitan ser vistos como una experiencia vivida para que la toma de  decisiones ilustrada pueda usarse como un ejercicio evaluativo válido. Una experiencia académica práctica sustenta las discusiones en este artículo. Conduje esta práctica como profesor de un seminario sobre evaluación en la enseñanza del inglés. Este seminario hace parte del Programa de Maestría en Lingüística Aplicada de la Universidad Distrital en Bogotá, Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Álvaro Hernán Quintero Polo, Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Álvaro Hernán Quintero Polo is an assistant professor in the undergraduate and graduatelanguage programs at Distrital University in Bogotá, Colombia.

References

Brown, J.D. (1995). The elements of language curriculum: a systematic approach to program development. Boston: Heinle & Heinle.

Brown, J.D. (1996). Testing in language programs. New Jersey: Prentice Hall Regents.

Clavijo, A. (2001). Redifining the role of language in the curriculum: Inquirybased curriculum an alternative. Colombian Applied Linguistics Journal,

,1.

Genesee, F. and Upshur, J.A. (1999). Classroom-based evaluation in second

How to Cite
Quintero Polo, Álvaro H. (2003). Teachers’ informed decision-making in evaluation: Corollary of ELT curriculum as a human lived experience. Colombian Applied Linguistics Journal, (5), 122-138. https://doi.org/10.14483/22487085.185
Published: 2003-01-01
Section
Research Articles

Most read articles by the same author(s)