DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.22715Published:
2024-10-30Issue:
Vol. 19 No. 3 (2024): September - DecemberSection:
EDITORIALLa relación con el saber astronómico: un asunto antiguo, una expresión reciente
Downloads
References
Broitman, C. y Charlot, B. (2014). La relación con el saber. Un estudio con adultos que inician la escolaridad. Educación Matemática, 26(3), 7-35. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8373/pr.8373.pdf
Camino, N., Nardi, R., Pedreros, R., García, E. y Castiblanco, O. (2016). Retos de la enseñanza de la Astronomía en Latinoamérica. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 11(1), 5-6. https://doi.org/10.14483/23464712.10617
Chadwick, G. y Bonan, L. (2018). Educación científica intercultural: tendiendo puentes conceptuales sobre Las Pléyades en el Gran Chaco. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (43), 17-29. https://revistas.upn.edu.co/index.php/TED/article/view/8649/6519
Charlot, B. (2008). Las relaciones con el saber. Elementos para una teoría. Libros del Zorzal.
Galperin, D., Prieto, L. y Heredia, L. (2018). Concepciones de docentes sobre las causas de los fenómenos astronómicos cotidianos. En M. Papini y F. Sica (comp.), Las ciencias de la naturaleza y la matemática en el aula: nuevos desafíos y paradigmas (pp. 116-128). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/diegogalperin/27
Klein, A. E., Arruda, S. de M., Passos, M. M. y Zapparoli, F. V. D. (2010). Os sentidos da observação astronómica: uma análise com base na relação com o saber. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, (10), 37-54. https://doi.org/10.37156/RELEA/2010.10.037
Langhi, R. y Nardi, R. (2010). Formação de professores e seus saberes disciplinares em Astronomia essencial nos anos iniciais do ensino fundamental. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 12(2),205-224. https://www.scielo.br/j/epec/a/rBkGV5RCPZbFxfX6mBP5hgD/?format=pdf&lang=pt
Leite, C., Huaman, R. P., Silva, A. C. y Santos, R. G. (2021). Importância e justificativas para o Ensino de Astronomia na Educação Básica: um olhar para as pesquisas. En Actas Electrónicas del XI Congreso Internacional en Investigación en Didáctica de las Ciencias 2021 (pp. 153-156), Lisboa, Portugal. https://congresoenseciencias.org/wpcontent/uploads/2021/09/Actas-Electronicas-del-XI-Congreso_compressed.pdf
Muñoz Candamil, N. y Romero-Chacón, Ángel E. (2019). La enseñanza de la astronomía como medio para articular la formación científica y la formación ciudadana: una propuesta fundamentada en reflexiones metacientíficas. Revista Científica, (n.º extra, 1), 208-217. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/14492
Rodrigues, M. D. y Leite, C. (2020). Astronomia cultural: análise de materiais e caminhos para a diversidade nas aulas de ciências da natureza. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 22, e15812. https://www.scielo.br/j/epec/a/BW7K3VQ8jFzQ43VJdqh7ZwQ/abstract/?lang=pt
Terigi, F. (2013). El aprendizaje del sistema de numeración en el contexto didáctico del plurigrado. Estudio de la adquisición del sistema de numeración en niños y niñas que inician su escolaridad primaria en secciones múltiples en escuelas rurales argentinas [Tesis doctoral]. Departamento de Psicología Básica, Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Madrid. https://repositorio.uam.es/handle/10486/661649
Terigi, F. (2020) Escolarización y pandemia: alteraciones, continuidades, desigualdades. REVCOM: Revista científica de la red de carreras de Comunicación Social, (11). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115805
Vercellino, S. (2020). Sobre el dispositivo y su potencia para pensar lo escolar. En F. Acosta (comp.), Derecho a la educación y escolarización en América Latina (pp. 97-118). Editorial Universidad Nacional General Sarmiento. http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/5430
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2024 Autor y Góndola. Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.