DOI:
https://doi.org/10.14483/22486798.3091Published:
2009-07-01Issue:
Vol. 14 No. 2 (2009): Literature in the Educational Context (Jul-Dec)Section:
Theoretical Discussion PapersDe la contemplación estética a la interacción participativa
From aesthetic contemplation to participatory interaction
Keywords:
Contemplación estética, interacción participativa, estética de la recepción, mercado del arte, usuarios-consumidores, museo, globalización (es).Keywords:
Aesthetic contemplation, participatory interaction, aesthetics of reception, art market, user-consumer, museum, globalization (en).Downloads
Abstract (es)
La vieja concepción idealista de contemplación y recepción artística ha sido sacudida por una fuerte desacralización del arte moderno, lo que establece diversas formas de relación entre artista, objeto producido y público. Las nuevas formas de presentación y representación de las obras de arte hacen que la concepción de intocabilidad del objeto artístico se derrumbe e irrumpa el carácter de la interacción con lo allí presentado. Este artículo analiza las mutaciones que se han operado en el concepto de receptor del arte en una era de globalizaciones tecnoculturales, la cual ha producido un“nuevo receptor” o espectador del arte.Abstract (en)
The old idealistic conception of contemplation and artistic reception has been shaken by a strong desecration of modern art, which provides various forms of relationship between artist and audience-produced object. New forms of presentation and representation of works of art, make the concept of untouchability collapse and break the character of the interaction with what was presented. This article examines the changes that have occurred in the conceptof receptor of art in an era of techno-cultural globalization, which has produced a “new receiver” or viewer of art.References
Aumont, J. (2001). La estética hoy. Madrid: Cátedra.
Carrol, N. (2002). Una filosofía del arte de masas. Madrid: Antonio Machado libros.
Danto, A. (1999). Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia. Barcelona: Paidós.
Danto, A. (2003). Más allá de la caja de brillo. Las artes visuales desde la perspectiva posthistórica. Madrid: Akal.
Freeland, C. (2004). Pero ¿esto es arte? Madrid: Cátedra. Cuadernos de arte.
Freid, M. (2000). El lugar del espectador. Estética y orígenes de la pintura moderna. Madrid: Visor.
Foster, H. (1986). La posmodernidad. Barcelona: Kairós.
Foster, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid: Ediciones Akal.
García Canclini, N. (2006). “Se necesitan sujetos: regresos y simulaciones”. En Real/virtual en la estética y la teoría de las artes. Barcelona: Paidós.
García Canclini, N. (1999). La globalización imaginada. Buenos Aires: Paidós.
Iser, W. (1989). “El proceso de lectura”. En R. Warning (ed.). Estética de la recepción. Madrid: Visor.
Jauss, H. R. (1995). Las transformaciones de lo moderno. Estudios sobre las etapas de la modernidad estética. Madrid: Visor.
Jauss, H. R. (2002). Pequeña antología de la experiencia estética. Barcelona: Paidós.
Jiménez, J. (2002). Teoría del arte. Madrid: Tecnos, Alianza.
Jiménez, J. (ed.) (1998). El nuevo Espectador. Madrid: Fundación Argentaria, Visor.
Kuspit, D. (2006). El fin del arte. Madrid: Akal.
Marchan Fiz, S. (1996). La estética en la cultura moderna. Madrid: Alianza.
Marchan Fiz, S. (1997). Del arte objetual al arte del concepto. Madrid: Akal.
Marchan Fiz, S. (comp.) (2006). Real/virtual en la estética y la teoría de las artes. Barcelona: Paidós.
Ramírez, J. A. (1997). Medios de masas e historia del arte. Madrid: Cátedra.
Sánchez Vásquez, A. (2006). “De la estética de la recepción a la estética de la participación”. En Marchan Fiz, S. Real/virtual en la estética y la teoría de las artes. Barcelona: Paidós.
Uberquoi, M. (2004). ¿El arte a la deriva? Barcelona: Debolsillo.
Vodicka, F. (1989). “La estética de la recepción de las obras literarias”. En R. Warning (ed.). Estética de la recepción. Madrid: Visor.
Wallis, B. (ed.) (2001). Arte después de la modernidad. Madrid: Akal.
Warning, R. (ed.) (1989). Estética de la recepción. Madrid: Visor.
Zunzunegui, S. (2003a). Metamorfosis de la mirada. Museo y semiótica. Madrid: Cátedra.
Zunzunegui, S. (2003b). Pensar la imagen. Madrid: Ediciones Cátedra.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Enunción is an open-access publication, with no financial charges for authors or readers. As of December 1, 2018, the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Colombia (CC-BY-NC-SA 2.5 CO) License, under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work with non-commercial purposes, give the appropriate credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and Enunciación. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license as to consultation, downloading and distribution the material.
When the work or any of its elements are in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.