DOI:
https://doi.org/10.14483/22486798.458Published:
2005-01-01Issue:
Vol. 10 No. 1 (2005): On competencesSection:
Reflections on PraxisLa competencia literaria en la cartografía de los lineamientos del MEN
Keywords:
Cartography/representation, MEN guide- lines, literary competence, cultural diversity, Iiterariety. (en).Keywords:
Cartografía, representación, lineamientos del MEN, competencia literaria, diversidad cultural, literariedad. (es).Downloads
Abstract (es)
Este artículo tiene el propósito de poner en evidencia la red de supuestos conceptuales (la cartografía) que subyace a las formulaciones referidas a la competencia literaria en los lineamientos curriculares del Ministerio de Educacion. La conclusión principal es que en este documento se toma la cultura letrada como un fenómeno "natural", lo cual puede tener como consecuencia la exclusión, como objeto de formación y estudio, de otras realidades culturales. Se busca mostrar la contradicción existente entre estas orientaciones expresadas en los Lineamientos del MEN y los principios expresados en la Constitución política de Colombia en lo relacionado con el respeto y la defensa de la diversidad cultural de la nación colombiana.Abstract (en)
The purpose of this article is to demonstrate the conceptual assumptions (the cartography) that are behind the formulations concerning the literary competence in the Ministry of Educa- tion curricular guidelines. The main conclusion is that in this document the erudite culture is assumed as a "natural" fact, which may bring about the exclusion, as an object of formation and study, of other cultural environments. The idea is to show the current contradiction lying between the positions expressed in the Ministry of Education guidelines and the principles concerning the respect and defense of cultural diversity of Colombia, stated in the political Constitution of Colombia.References
Bronckart, Jean-Paul. 1998. Langage et représentation, Sciences Hum aines. Hors série, No. 21, junio-julio.
Compagnon, Antoine. 1998. Le démon de la théorie. Líttérature et sens comun, Edition du Seuil.
Chartier, Roger. 2003. Cultura escrita, literatura e historia. FCE, México.
Ferreiro, Emilia. 1999. Cultura escrita y educación. Conversaciones con Emilia Ferreiro. FCE, México.
Goodman, Kenneth. 2003. El aprendizaje y la enseñanza de la lectura y la escritura, Enunciación, No. 8, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, agosto.
MEN. 1998. Lengua castellana. Lineamientos curriculares. Ministerio de Educación Nacional, Bogotá.
Moreno Blanco, Juan. 2001. El agrupamiento de textos. Una aproximación a la competencia literaria, Revista de la Universidad de Medellín, No. 73, Médellín.
Verdecio, Gustavo. 2001. Todo lo que es sólido se disuelve en la academia: sobre los estudios coloniales, la teoría poscolonial, los estudios subalternos y la cultura material, Revista de Estudios Hispánicos, No. 35, Tomo XXXV, Washington University.
Vich, Víctor y Zavala, Virginia. 2004. Oralidad y poder. Herramientas metodológicas. Enciclopedia Latinoamericana de Sociocultura. Norma, Bogotá.
Wallerstein, Immanuel. 2003 [1996] . Abrir las ciencias sociales. Comisión Gulbenkian para la restructuración de las ciencias sociales, México, Siglo XXI.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Enunción is an open-access publication, with no financial charges for authors or readers. As of December 1, 2018, the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Colombia (CC-BY-NC-SA 2.5 CO) License, under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work with non-commercial purposes, give the appropriate credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and Enunciación. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license as to consultation, downloading and distribution the material.
When the work or any of its elements are in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.