DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.19152Publicado:
2022-03-02Interview with Dr. Ole Skovmose
Descargas
Resumen (en)
Professor emeritus at the Department of Culture and Learning at Aalborg University, Denmark. He develops his research from the perspective of critical mathematics education. He studies the political dimension of mathematical knowledge, and analyses the mechanisms of power as related to bringing mathematics in action.
His work contributes to developing central concepts of critical mathematics education (landscapes of investigation, mathematics in action, close-ups of students and the ghetto) without forgetting the per- manent relationship with its practical possibilities. He has published several books, including Towards a Philosophy of Critical Mathematics Education, translated into Spanish, Dialogue and Learning in Mathematics Education (together with Helle Alrø),
Traveling Through Education, In Doubt, Critique as Uncertainty, Students’ Foregrounds, and Connecting Humans With Equations (together with Ole Ravn)
Referencias
Skovsmose, O. (2021). A philosophy of critical mathemat- ics education. Philosophy of Mathematics Education Journal, (37).
Skovsmose, O. (2021). Mathematics and crises. Edu- cational Studies in Mathematics. Published on- line: http://link.springer.com/article/10.1007/ s10649-021-10037-0.
Skovsmose, O. (2020). Mathematics and ethics. Qualita- tive Research Journal, 8(18), 479-503. Special Edition: Philosophy of Mathematics.
Skovsmose, O. (2020). Banality of Mathematical Exper- tise. ZDM Mathematics Education, 52(6), 1187-1197. Skovsmose, O. (2019). Crisis, critique and mathematics.
Philosophy of Mathematics Education Journal, (35). Ravn, O. and Skovsmose, O. (2019). Connecting humans to equations: A reinterpretation of the philosophy of
mathematics. Cham: Springer.
Skovsmose, O. (2016). What could critical mathematics
education mean for different groups of students? For
the Learning of Mathematics, 36(1), 2-7. Skovsmose, O. (2014). Foregrounds: Opaque stories about
learning. Rotterdam: Sense Publishers.
Skovsmose, O. (2014). Critique as uncertainty. Charlotte,
NC: Information Age Publishing.
Skovsmose, O. (2011). An invitation to critical mathemat-
ics education. Rotterdam: Sense Publishers. Skovsmose, O. (2009). In doubt: About language, math- ematics, knowledge and life-worlds. Rotterdam: Sense
Publishers.
Skovsmose, O. (2005). Travelling through education:
Uncertainty, mathematics, responsibility. Rotterdam:
Sense Publishers.
Alrø, H. and Skovsmose, O. (2004): Dialogue and learn-
ing in mathematics education: Intention, reflection,
critique. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Skovsmose, O. (1994). Towards a philosophy of critical mathematics education. Dordrecht: Kluwer Aca-
demic Publishers.
Cómo citar
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Descargar cita
Licencia
Derechos de autor 2022 Autor y Góndola. Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
Góndola, Ens Aprend Cienc. es una publicación de acceso abierto, sin cargos económicos para autores ni lectores. La publicación, consulta o descarga de los contenidos de la revista no genera costo alguno para los autores ni los lectores, toda vez que la Universidad Distrital Francisco José de Caldas asume los gastos relacionados con edición, gestión y publicación. Los pares evaluadores no reciben retribución económica alguna por su valiosa contribución. Se entiende el trabajo de todos los actores mencionados anteriormente como un aporte al fortalecimiento y crecimiento de la comunidad investigadora en el campo de la Enseñanza de las Ciencias.
A partir del 01 de diciembre de 2018 los contenidos de la revista se publican bajo los términos de la Licencia Creative Commons Atribución–No comercial–Compartir igual 4.0 Internacional (CC-BY-NC-SA 4.0), bajo la cual otros podrán distribuir, remezclar, retocar, y crear a partir de la obra de modo no comercial, siempre y cuando den crédito y licencien sus nuevas creaciones bajo las mismas condiciones.
Los titulares de los derechos de autor son los autores y la revista Góndola, Ens Aprend Cienc. Los titulares conservan todos los derechos sin restricciones, respetando los términos de la licencia en cuanto a la consulta, descarga y distribución del material.
Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
Asimismo, incentivamos a los autores a depositar sus contribuciones en otros repositorios institucionales y temáticos, con la certeza de que la cultura y el conocimiento es un bien de todos y para todos.