DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.22633Published:
2024-10-30Entrevista a Ángela Perez
Interwiew with Ángela Pérez
Entrevista com Ángela Pérez
Keywords:
Formación de Profesores, Didáctica de la astronomía, Inclusión educativa, Actividades creativas, Concepciones alternativas (es).Downloads
Abstract (es)
Angela Pérez (AP) - Constructora permanente de propuestas educativas locales que favorecen las actividades de las profesoras y profesores de preescolar y primaria en su quehacer docente, y que facilitan la enseñanza de las ciencias como eje transversal en el desarrollo del currículo de estos niveles. Divulgadora de Astronomía con amplia experiencia en el trabajo con la población menor de edad, juvenil y adulta. Autora de los libros “Lo que hijos y padres deben saber de 2012”, editorial Panamericana, Bogotá Colombia, 2011; “Astronomía a través del arte”, editorial EU-Unawe, Leiden, Holanda, 2012; “La Tierra, el cielo y más allá”, editorial Secretos para Contar. Gestora de estrategias y proyectos de divulgación de la astronomía en espacios como El Planetario de Medellín y otros. Presidente y editora de la Circular de la Red de Astronomía de Colombia (RAC).
Nicolás Molina (NM) – Es Licenciado en Física por la Universidad Pedagógica Nacional de Colombia y Magíster en Astronomía por la Universidad Nacional de Colombia. Se desempeña como coeditor de la revista especializada del Observatorio Astronómico Nacional (OAN), eSPECTRA, y es miembro activo del Grupo de Enseñanza y Aprendizaje de la Física (GEAF) de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, así como del Group of Solar Astrophysics (GoSA) del OAN. En el GoSA, adelanta investigaciones sobre el clima espacial tanto en la Tierra como en el sistema solar. Además, cuenta con experiencia en investigación en enseñanza de la física y la astronomía. Actualmente, trabaja como docente en la Institución Educativa Nuestra Señora de la Candelaria en Ráquira, Boyacá. También es cofundador de Orbitamautas, un semillero dedicado a la difusión, divulgación y enseñanza de la Astronomía.
References
Pérez, Á. (2021-2024). Circular Astronómica. Publicada mensualmente desde diciembre de 2021. https://rac.net.co/index.php/circulares/
Pérez, Á. (2012). Astronomía a través del arte. Editorial EU-Unawe
Pérez, Á. y Puerta, G. (2012). Lo que hijos y padres deben saber de 2012. Editorial Panamericana.
Pérez, Á., Molina, C., Restrepo, P. Ruiz, A. y Ochoa, A. (2016). La Tierra, el cielo y más allá. Fundación Secretos para Contar.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2024 Autor y Góndola. Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.