DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.5039Published:
2012-01-01Elementos fundamentales para la evaluación objetiva de software empleado en la enseñanza de la física
Fundamental elements to objective evaluation of software used in physics teaching
Keywords:
Evaluation, Educational Software, Classical Mechanics. (en).Keywords:
evaluación, software educativo, mecánica clásica (es).Downloads
Abstract (es)
En los últimos años se ha incrementado el uso de un gran número de herramientas informáticas en la enseñanza de la Física. Al igual que cualquier otro material didáctico -como libros, artículos y revistas científicas- el Software Educativo debe ser evaluado por los docentes antes de su implementación en el aula de clase. Sin embargo, para lograr una evaluación objetiva de este, se deben establecer para cada tipo de software, criterios y parámetros que ayuden a valorar y ponderar de una forma objetiva la calidad de dicho software. Como resultado de un trabajo de investigación en el presente artículo se proponen los elementos que se consideran fundamentales al momento de evaluar un Software Educativo para la enseñanza de la Física y, en un caso particular, para la enseñanza de Mecánica Clásica previo a su implementación en el aula de clase.
Abstract (en)
In recent years has increased the use of a lot of the number of informatics tools in physics teaching, thus, like any other didactic material such as books and scientific journals, among others, the educational software should be evaluated by teachers before it’s implementation in classrooms. However, to achieve an objective evaluation should be established for each type of software, some criteria, and parameters that help to evaluate in an objective way the quality of this software. As a result of this research work, we propose fundamental elements that should be presented to evaluate educational software of Classical Mechanics, before its implementation in the classroom.
References
ALZUGARAY, G.; CAPELARI, M.; CARRERI, R. La evaluación de Software en la enseñanza de la Física: Criterios y perspectivas teóricas. Revista Cognición No. 11 2008. Disponible en: <http://www.cognicion.net/index.php?option=com_content&task=view&id=66&Itemid=86> Visitado en: (16, jun, 2008).
BARRIGA, F.; HERNÁNDEZ, G. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista. Editorial McGraw Hill: México D.F: México, 1999. 232p. ISBN 970-10-1898-2.
DE ZUBIRíA SAMPER, J. Tratado de pedagogía conceptual 4. Los modelos pedagógicos. Fundación Alberto Merani; Fondo de publicaciones Bernardo Herrera Merino: Bogotá D.C. Colombia, 1999. ISBN. 9589405045.
HURTADO, A.; et al. Experimento y Simulación: Opciones didácticas en la enseñanza-aprendizaje de la Física. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá D.C.: Colombia, 2006. ISBN 958-8247-68-3.
MUÑOZ, J.; ALVAREZ, F. CHAN, M. Tecnología de objetos de aprendizaje. Universidad Autónoma de Aguas Calientes. México D.F.: México, 2007. ISBN 978-970-728-101-4
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.