DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.20056Published:
2024-09-04Enseñar física clásica mediante el teatro: una apuesta por la cognición corporizada
Teaching Classical Physics Using Theater: A Commitment to Embodied Cognition
O Ensino de física clássica através do teatro: um compromisso com a cognição incorporada
Keywords:
Physics, Theater, Socio-emotional skills, Disability (en).Keywords:
Física, Teatro, Habilidades socioemocionales, Discapacidad (es).Keywords:
Física, Teatro, Habilidades socioemocionais, Deficiência (pt).Downloads
Abstract (es)
El estudio se orienta a evaluar el impacto del uso del teatro físico en el desarrollo de habilidades socioemocionales y en el aprendizaje de la Física clásica, en estudiantes con y sin discapacidad en la escuela secundaria inclusiva de la ciudad de Medellín (Colombia). En este artículo se presentan los avances en la construcción de la propuesta de intervención “El cuerpo como laboratorio de Física”, la cual se fundamenta en las teorías de la razón sensible y la cognición corporizada, y articula la experimentación de los conceptos asociados a las tres leyes de Newton con los principios del teatro físico. La iniciativa se diseñó en tres fases: conceptual, implementación y retroalimentación y de entrega. Dentro de cada una de estas se dispusieron de diferentes instrumentos cualitativos que permitieron cualificar la experiencia.
Abstract (en)
The study is aimed at evaluating the impact of the use of Physical Theater in the development of socio-emotional skills and in the learning of Classical Physics in students with and without disabilities in the inclusive secondary school of the city of Medellín - Colombia. This article presents the progress in the construction of the intervention proposal: The body as a Physics Laboratory. This proposal is based on the theories of Sensible Reason and Embodied Cognition and articulates the experimentation of the concepts associated with Newton’s three Laws with the biomechanical and theatrical principles of Physical Theater. The proposal was designed in three phases: conceptual phase, implementation and feedback phase, and delivery phase. Within each phase, different qualitative instruments were available that allowed the proposal to be qualified: The Body as a Physics Laboratory.
Abstract (pt)
O estudo tem como objetivo avaliar o impacto do uso do Teatro Físico no desenvolvimento de competências socioemocionais e na aprendizagem da Física Clássica em alunos com e sem deficiência da escola secundária inclusiva da cidade de Medellín - Colômbia. Este artigo apresenta o avanço na construção da proposta de intervenção: O corpo como Laboratório de Física. Esta proposta baseia-se nas teorias da Razão Sensível e da Cognição Corporificada e articula a experimentação dos conceitos associados às três Leis de Newton com os princípios biomecânicos e teatrais do Teatro Físico. A proposta foi desenhada em três fases: fase conceitual, fase de implementação e feedback e fase de entrega. Dentro de cada fase foram disponibilizados diferentes instrumentos qualitativos que permitiram qualificar a proposta: O Corpo como Laboratório de Física.
References
Amar, J. (2000). La función social de la educación. Investigación y Desarrollo, (11), 74-85.
Bedia, M. G. y Castillo, L. F. (2010). Hacia una teoría de la mente corporizada: la influencia de los mecanismos sensomotores en el desarrollo de la cognición. Ánfora, 17(28), 101-124.
Clark, A. (1999). Estar ahí: cerebro, cuerpo y mundo en la nueva ciencia cognitiva. Paidós.
Clark, A. y Chalmers D. (1998). The extended mind. Analysis, 58(1), 7-19. https://www.jstor.org/stable/3328150
Damasio, A. (1994). El error de Descartes: emoción, razón y cerebro humano. Crítica.
Damasio, A. (2005). En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y los sentimientos. (Trad. Joandomènec Ros). Crítica.
Damasio, A. (2010). Y el cerebro creó al hombre. Crítica.
Damasio, A. (2017). El extraño orden de las cosas. Ediciones Destino.
Foglia, L. y Wilson, R. (2013) Embodied cognition. WIREs Cognitive Science, 4(3), 319-325.
García García, J. J. (2014). La razón sensible, más allá de la razón ética. Un fundamento epistemológico para el enfoque CTSA. Uni-Pluriversidad, 14(2), 11-15.
García García, J. J. (2015). ¿El cuerpo y los sentidos fuera de la cultura o, la muerte de los seres humanos? Uni-pluriversidad, 15(1), 1-4.
García García, J. J. y Parada, M, N. J. (2017). La razón sensible en la educación científica: las potencialidades del teatro para la enseñanza de las ciencias. Zona Próxima, (26), 114-139.
García, J. J., Ossa, A. F. y Parada, N. J. (2019). Teatro para enseñar aprender y curar. Usos académicos y terapéuticos del teatro. Siglo del Hombre.
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Taurus.
Le Breton, D. (2007). El sabor del mundo. Una antropología de los sentidos. Nueva Visión, Cultura y Sociedad.
Lozada, M. (2014). Conocimiento de plantas en niños de 10 a 12 años en ambientes urbanos: un estudio de caso de acuerdo con la perspectiva de la cognición corporizada (embodiment). En I Encuentro Internacional de Educación: Espacios de investigación y divulgación. NEES; Facultad de Ciencias Humanas; Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Tandil (Argentina). https://www.ridaa.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/147/17421.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Maffesoli, M. (1997). Elogio de la razón sensible. Una visión intuitiva del mundo contemporáneo. Paidós.
Méndez, J. L. (2015). La enseñanza de la filosofía: la formación de sus enseñantes [Tesis de doctorado] Universidad Autónoma de Nuevo León. http://eprints.uanl.mx/13780/1/1080238112.pdf
Muñoz, A. (s. f.). La filosofía y sus opciones. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/1883/1/07.%20Adolfo%20MU%C3%91OZ-ALONSO%2C%20La%20filosof%C3%ADa%20y%20sus%20opciones.pdf
Ortega y Gasset, J. (1964). Fundamentos de la razón histórica. Ediciones Castilla.
Ortega y Gasset, J. (1983). Ideas y creencias. En Obras completas (vol. 5). Alianza.
Rendón, M. y Cuadros, O. E. (2011). La educación de la competencia socioemocional en la institución escolar a través del pensamiento crítico reflexivo y el aprendizaje cooperativo. Informe de investigación. Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/25697/1/RendonAlexandra2011_EducacionCompetenciaSocioemocional.pdf
Restrepo, J. (2018). Cognición corporeizada, situada y extendida: una revisión sistemática. Revista Katharsis, (26), 106-130. http://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis.
Tomasevski, K. (2004). El asalto a la educación. Intermón Oxfam.
Vanegas. (2019). “Hacia un teatro físico”.Plástica corporal para el teatro físico fundamentada en el diálogo práctico entre principios Étienne Decroux y Vsevolod E. Meyerhold [Tesis de maestría]. Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/17287/1/VanegasJuan_2020_%20TeatroF%C3%ADsicoPl%C3%A1sticaCorporal.pdf
Villalpando, E. (2010). El teatro como herramienta didáctica en el proceso de enseñanza aprendizaje en primaria y secundaria. Instituto de Desarrollo Profesional.
Zambrano, M. (ed.) (1996). Horizonte del liberalismo. Morata.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2024 Autor y Góndola. Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.