DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.21327Published:
2023-10-09Astronomía en el Aula: Los Nortes en el Mundo que Habitamos
Astronomy in the Classroom: The Norths in the World we Inhabit
Astronomia na Sala de Aula: O Norte do Mundo que Habitamos
Keywords:
Knowledge, way of speaking, orientation, beliefs (en).Keywords:
Conocimiento, modo de hablar, orientación, creencias (es).Keywords:
Conhecimento, modo de falar, orientação, crenças (pt).Downloads
Abstract (es)
Se presenta el trabajo realizado con maestros y estudiantes de dos contextos, el Grupo Fomento a la Investigación de la Corporación Escuela Pedagógica Experimental que sesiona en la ciudad de Bogotá y un escenario seleccionado en el VII Congreso colombiano de Astronomía y Astrofísica, Tunja, Boyacá, Colombia. Se aborda la pregunta ¿cuándo hablamos del norte, a qué norte nos referimos? Metodológicamente se tiene en cuenta la perspectiva interpretativa y la realización de descripciones de la vivencia abordada desde la alternativa didáctica de las Actividades Totalidad Abiertas. Los objetivos del trabajo fueron enriquecer la mirada de la Astronomía y su aprendizaje en la Educación Básica y Media; explorar y reflexionar sobre los nortes que habitamos; aportar en la actualización y fundamentación sobre la Astronomía y su aprendizaje en contextos educativos y, generar reflexiones que contribuyan al fortalecimiento del discurso histórico-epistemológico, disciplinar y pedagógico-didáctico de los docentes. En cuanto a los resultados se amplía la experiencia, actualización y fundamentación de los maestros y los estudiantes sobre la Astronomía en el aula; se realiza la descripción, interpretación y reflexión sobre los nortes que habitamos y, se establecen relaciones y aspectos conceptuales que se imbrican en sus elaboraciones. Como conclusiones se plantea que la Astronomía es un ámbito del conocimiento que genera curiosidad, deseo de saber y posibilidades para abordar situaciones de estudio en el aula; la inquietud ¿cuándo hablamos del norte, a qué norte nos referimos? pone en consideración la manera cómo habitamos y nos relacionamos con nuestro entorno físico, natural y socio – cultural y genera la reflexión sobre los aprendizajes que propiciamos en las clases y, se enriquece el discurso sobre el quehacer pedagógico, lo histórico-epistemológico y mirada disciplinar sobre la Astronomía y su aprendizaje.
Abstract (en)
This article is the result of collaborative work between teachers and students in two distinct contexts: the Grupo Fomento a la Investigación from La Corporación Escuela Pedagógica Experimental, which conducts meetings in Bogotá, and a selected scenario at the VII Colombian Congress of Astronomy and Astrophysics in Tunja, Boyacá, Colombia. The central question addressed in this work is: when we refer to "the north," which north are we actually talking about?
As for the methodology, a didactic alternative was employed, incorporating the interpretive perspective and descriptions of the experiences involved in an activity known as "Actividades Totalidad Abiertas." The objectives of this collaborative effort were multifaceted: to share and expand knowledge about Astronomy across various levels of education, including Basic and Middle school; to explore and contemplate the concept of the north within our own context; to contribute to the enhancement of knowledge and foundational understanding of Astronomy and its integration into educational settings. Additionally, the article aimed to stimulate reflections that contribute to strengthening the historical-epistemological, disciplinary, and pedagogical-didactic discourse among educators.
In terms of results, this collaborative venture successfully expanded the practical experience and knowledge base of both teachers and students regarding Astronomy in the classroom. It fostered in-depth descriptions, interpretations, and reflections on the concept of the north within our habitat. Furthermore, it established connections between conceptual aspects and incorporated them into educational deliberations.
In conclusion, Astronomy emerges as a captivating field of knowledge, arousing curiosity, a thirst for learning, and offering numerous opportunities for classroom-based investigations. The underlying concern of defining which north we are referring to prompts profound considerations about our relationship with the physical, natural, and socio-cultural environments in which we reside. This, in turn, enriches the discourse surrounding pedagogical tasks, historical-epistemological perspectives, and disciplinary approaches related to the teaching and learning of Astronomy.
Abstract (pt)
É apresentado o trabalho realizado com professores e alunos de dois contextos, o Grupo de Promoção de Pesquisas da Corporação Escola Pedagógica Experimental que se reúne na cidade de Bogotá e um cenário selecionado no VII Congresso Colombiano de Astronomia e Astrofísica, Tunja, Boyacá, Colômbia. Coloca-se a questão: quando falamos de norte, a que norte nos referimos? Metodologicamente, leva-se em conta a perspectiva interpretativa e a realização de descrições da experiência abordada a partir da alternativa didática das Atividades Abertas da Totalidade. Os objetivos do trabalho foram enriquecer a visão da Astronomia e seu aprendizado no Ensino Fundamental e Médio; explorar e refletir sobre o norte que habitamos; contribuir para a atualização e fundamentação da Astronomia e seu aprendizado em contextos educacionais e gerar reflexões que contribuam para o fortalecimento do discurso histórico-epistemológico, disciplinar e didático-pedagógico dos professores. Quanto aos resultados, incentivou-se a amplia da experiência, atualização e formação de professores e alunos sobre Astronomia em sala de aula; realiza-se a descrição, interpretação e reflexão sobre o norte que habitamos e estabelecem-se relações e aspectos conceituais que se entrelaçam em suas elaborações. Como conclusões, afirma-se que a Astronomia é um campo de conhecimento que gera curiosidade, desejo de saber e possibilidades de abordar situações de estudo em sala de aula; a dúvida, ¿quando falamos do norte, a que norte nos referimos? Leva em consideração a forma como habitamos e nos relacionamos com nosso meio físico, natural e sociocultural e gera reflexão sobre as aprendizagens que promovemos nas aulas e enriquece o discurso sobre a tarefa pedagógica, a perspectiva histórico-epistemológica e disciplinar sobre astronomia e seu aprendizado.
References
Arca, M., Guidoni, P & Mazzoli, P. (1990). Enseñar ciencia. Cómo empezar: Reflexiones para una educación científica de base. Paidós Educador. Barcelona: España.
Camino, Nardi, Pedreros, García, y Castiblanco (2016). Retos de la enseñanza de la Astronomía Latinoamérica. Revista Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Centro de investigaciones y Desarrollo Científico. Bogotá: Colombia. DOI: http//dx.doi.org/10.14483/23464712.10617.
Camino, N. (2918). Reflexiones sobre la enseñanza de la Astronomía. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciencias, vol 13, núm. 2. págs. 193-19. DOI: http//doi.org/10.14483/23464712.13679.
Giordano, E. (2021). Una progresión de aprendizaje sobre ideas básicas entre Física y Astronomía. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciencias, 16(2), 272-293. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712. 17107.
Grosfoguel, R. (2006). La descolonización de la economía política y los estudios postcoloniales: Transmodernidad, pensamiento fronterizo y colonialidad global. Tabula Rasa. https://doi.org/10.25058/20112742.245
Lanciano, N (2009). Strumenti peri giardini del cielo. Segunda edición. Bologna: Italia.
Langhi, R. y Nardi, R. (2016). Educação em astronomia: repensando a formação de professores. Revista Latinoamericana de Educación en Astronomía. DOI: 10.37156/RELEA/2016.21.069
Martínez, M. M. (2004) Los Grupos Focales de Discusión como Método de Investigación, en Heterotopía, Vol. 10, Nº 26, Caracas; Venezuela.
Maturana, H. (1996). El sentido de lo Humano. Chile: Dolmen Ediciones.
Molina, A. (2005). El "otro" en la constitución de identidades culturales. En Piedrahita, C y Paredes, E (Editoras). Cultura política, identidades y nueva ciudadanía, Cúcuta, Sic Editorial LTDA: 2, 139-169.
Pedreros, M, R.I. (2014). Modos de pensar y hablar sobre el equilibrio térmico. Significados y contextos de uso en las ciencias de la naturaleza. Revista TED, No. 35. Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá: Colombia. https://doi.org/10.17227/01213814.35ted113.132
Pedreros M, R.I. (2017). La Astronomía, su enseñanza e investigación en el Departamento de Física de la Universidad Pedagógica Nacional. Revista científica/ edición especial. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá: Colombia.
Pedreros M., R.I. (2019). La Astronomía y su enseñanza en la Educación Básica y Media. Revista Científica. Número especial. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá: Colombia.
Piaget, J. (1984). La representación del mundo en el niño. Morata. Madrid: España
Piaget, J. & Inheldert, B. (1972). De la lógica del niño a la lógica del adolescente.. Paidós. Buenos Aires: Argentina.
Richter, D. (2011). El Sur: Historia de un punto cardinal Un recorrido cultural a través del arte, la literatura y la religión. Ediciones Siruela. Madrid: España.
Segura, D. (2000). Las ATAs: Una Alternativa Didáctica. Planteamientos en Educación. Escuela Pedagógica Experimental. Bogotá; Colombia
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2023 Autor y Góndola. Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.