DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.5222Published:
2010-01-01Discusión acerca de la utilidad e importancia de los laboratorios de física en la enseñanza actual
Discussion about utility and importance of Physics Lab in teaching currently
Keywords:
Investigation, Didactics of the Physics, Investigation Action. (en).Keywords:
laboratorio, experimentación, pensamiento físico-matemático. (es).Downloads
Abstract (es)
En el proceso de enseñanza-aprendizaje de la física, se referencian distintos escenarios en los cuales tiene lugar la interacción entre los actores involucrados en este proceso. Uno de los principales escenarios es el del laboratorio, este ha tenido vital importancia a lo largo de la historia científica. En el momento actual, la enseñanza basada en un método tradicional no brinda la posibilidad de alcanzar la cantidad de objetivos propuestos en los diferentes ambitos educativos, en parte por el auge de las innovaciones tecnológicas y la facilidad que tienen los estudiantes para acceder a la información por los diferentes medios electrónicos, lo cual conlleva a un posible desinterés frente a la clase vista de forma tradicional. Es por ello que este trabajo presenta una discusión acerca del valor que tiene el aprovechar los espacios de laboratorio y resaltar la importancia de este en el desarrollo de las clases de física y más aun en el desarrollo del pensamiento físico-matemático de los estudiantes. Dado que la manera en la que suelen utilizarse estos espacios estan limitando el progreso en el desarrollo de ciertas habilidades tales como el análisis, la argumentación y la aprehensión de los conceptos físicos envueltos en la experimentación. Finalmente, se introducirá una serie de ideas que pretenden ser una posible solución a las limitantes sesiones del los laboratorios tradicionales.
Abstract (en)
In the process of teaching and learning physics, are referenced various scenarios in which interaction takes place between actors involved in this process. One of the protagonist's place is the laboratory, especially, because this has been vital throughout scientific history. At present, teaching based on a traditional method does not provide the possibility of achieving targets proposed in different educational contexts, in part by the rise of technological innovation and ease for students to access information, which leads to a possible lack of interest against the kind of traditional view. That is why this paper presents a discussion about the value of laboratory and highlights the importance of this in the development of physics classes and still more in the development of physical-mathematical thinking of students. Because the manner in which these spaces are often used is limiting the progress in the development of certain skills such as analysis, argumentation, and the apprehension of the physical concepts involved in experimentation. Finally, we will introduce a series of ideas which claim to be a possible solution to the limitations of traditional laboratory sessions.
References
ANTONIO GARCÍA-CARMONA, La investigación-acción en la enseñanza de la Física: un escenario idóneo para la formación y desarrollo profesional del profesorado, Departamento de Didáctica de las Ciencias, Universidad de Sevilla, España.
ELLIOTT, J., La investigación-acción en educación (Morata, 4a ed., Madrid, 2000).
ROSADO, L. AYENSA, J. M., Diseño y validación de cuestionarios en investigación en didáctica de la Física, editado por L. Rosado y Cols., Didáctica de la Física y sus Nuevas Tendencias, 11-120 (UNED, Madrid, 2000).
ALAN S, A. ,Estrategias docentes y estrategias de aprendizaje, Contexto Educativo 10 (2000), www.contextoeducativo.com.ar/2000/8/nota-09.htm
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.