DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.21378Published:
2023-10-09Competencias Investigativas: Modelización con Python para la Enseñanza de Física Mecánica
Investigative Competences: Python Modeling for Mechanical Physics Teaching
Competências Investigativas: Modelagem com Python para o Ensino de Física Mecánica
Keywords:
Programming environment, action research, logical thinking (en).Keywords:
Contorno de programación, investigación-acción, pensamiento lógico (es).Keywords:
Ambiente de programação, investigação-acção, pesamento lógico (pt).Downloads
Abstract (es)
El artículo presenta una experiencia de innovación desde la perspectiva de la modelización y la argumentación en la enseñanza de la física. Se implementa una estrategia para la formación de competencias investigativas, mediadas por la introducción de lenguajes de programación de alto nivel como Python en los procesos de enseñanza-aprendizaje de la física aplicada, en el contexto de la física mecánica, sus modelos matemáticos deterministas, las ciencias básicas y de la salud. Tal experiencia se enmarca en una metodología de investigación-acción articulada con un método pragmático-sociológico para el análisis de experiencias de aprendizaje en estudiantes que se inician en la educación superior, con el objetivo de plantear y resolver problemas teóricos, propios de la asignatura de física mecánica newtoniana, con la perspectiva que ofrece el desarrollo de pseudocódigos, diagramas de flujo y algoritmos simples programados en el lenguaje de Python, favoreciendo metacognitivamente el desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes. Se evidencia que las competencias más fortalecidas son la resolución de problemas, la planeación de proyectos, el diseño de experimentos, el manejo de tecnologías, entre otras.
Abstract (en)
An innovation experience is presented in this article from the perspective of modeling and argumentation in physics teaching. A formation research skills strategy is implemented, mediated by high-level programming languages introduction such as Python in applied physics teaching-learning processes, in mechanical physics context and its deterministic mathematical models in basic and health sciences. This experience is part of an action research methodology articulated with a pragmatic sociological method learning experiences analysis in students who start higher education, with the objective of present and solving theoretical problems, typical Newtonian mechanical physics subject, with perspective offered by the pseudocodes, flowcharts and simple algorithms programmed development in Python language, metacognitively favoring investigative skills development in the students. It's evident that, problem solving, project planning, experiment design, technology management, among others are the most strengthened competencies.
Abstract (pt)
O artigo apresenta uma experiência de inovação na perspectiva da modelagem e argumentação no ensino de física. Implementa-se uma estratégia para a formação de habilidades de pesquisa, mediada pela introdução de linguagens de programação de alto nível como Python nos processos de ensino-aprendizagem de física aplicada, no contexto da física mecânica, seus modelos matemáticos determinísticos, e ciências da saúde. Tal experiência está enquadrada em uma metodologia de pesquisa-ação articulada com um método pragmático-sociológico para a análise de experiências de aprendizagem em alunos que ingressam no ensino superior, com o objetivo de propor e resolver problemas teóricos, típicos da disciplina de física mecânica newtoniana, com a perspectiva oferecida pelo desenvolvimento de pseudocódigos, fluxogramas e algoritmos simples programados na linguagem Python, favorecendo metacognitivamente o desenvolvimento de habilidades investigativas nos alunos. Fica evidente que as competências mais fortalecidas são resolução de problemas, planejamento de projetos, desenho de experimentos, gestão de tecnologia, entre outras.
References
Aponte, H., Fernández, J. D., & Vega, M. (2015). Modelación matemática a través de fenómenos físicos. La proporcionalidad directa y el principio de Bernoulli. RECME, 1(1), 348-352.
Arias, M. G. I., Guillen, D. E. F., & Palacios, W. F. R. (2020). Competencias investigativas de los estudiantes de estudios generales del área de Humanidades, Ciencias jurídicas y Sociales de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2018. Revista Conectividad, 18-30.
https://doi.org/10.37431/conectividad.v1i1.9
Barrera, L. (2013). Algoritmos y programación para la enseñanza y aprendizaje de la matemática escolar.
Barrera, R. E. R., De la Rosa Rodríguez, H., & Chang, J. M. Z. (2017). Competencias investigativas en la Educación Superior. Revista publicando, 4(10 (1)), 395-405.
Castrillón, J. E. P. (2018). Construcción de la competencia investigativa en ingeniería. Revista Educación en Ingeniería, 13(25), 12-19.
https://doi.org/10.26507/rei.v13n25.812
Castro, E. D. G., & Fernández, H. M. (2012). La modelación y las visualizaciones computarizadas en la enseñanza de la Física. Nodos y Nudos, 4(33), 49-61
https://doi.org/10.17227/01224328.2081
Cid, M. T., MUNDET, M. D. D. R. I., Rocas, Í. L., Puigvert, E. G., & Rodà, A. A. (2007). Mejoremos los procesos de enseñanza-aprendizaje mediante la investigación-acción. Revista Iberoamericana de educación, 42(1), 1-13.
https://doi.org/10.35362/rie4212436
Colmenares E, A. M. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115.
https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
Correa Bautista, J. E. (2009). Measurement of the investigative competences of physiology teachers: An empirical approach. Revista de la Facultad de Medicina, 57(3), 205-217.
García Monsálvez, J. C. (2017). Python como primer lenguaje de programación textual en la Enseñanza Secundaria= Python as First Textual Programming Language in Secondary Education. Python como primer lenguaje de programación textual en la Enseñanza Secundaria= Python as First Textual Programming Language in Secondary Education, 147-162.
https://doi.org/10.14201/eks2017182147162
Garzón, J. E. C., Beltran, L. M. C., Mora, N. Y. G., & Pulido, D. P. G. (2020). Desarrollo de las competencias de indagación y explicación a través de prácticas de aula basadas en la enseñanza para la comprensión. Cultura Educación y Sociedad, 11(2), 87-109.
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.06
López, J. B., Luna-González, J., Cabral, J. E., García, S. F., Saldaña, F. E., & Ramos, M. A. (2009). La ecuación de la línea recta en la modelación de fenómenos físicos. CULCyT: Cultura Científica y Tecnológica, 6(31), 26-34.
Rojas, M. H., Martínez, C. L. V., & Morgado, M. R. (2012). Las competencias investigativas en la construcción del talento humano dentro de las Ciencias Médicas. Mediciego, 18(2).
Uricoechea, M., Bautista, R. E., Reyes, E., & Umaña, F. M. (2019). Fortalecimiento de la clasificación como habilidad del pensamiento hacia la competencia investigativa. Educación Y Ciencia, (23), 127-151.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2023 Autor y Góndola. Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.