DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.5241Published:
2009-01-01El uso de las TIC y los diagramas de pensamiento en la enseñanza de la física
USE OF ICT`s AND THOUGHT DIAGRAMS IN PHYSICS TEACHING
Keywords:
ICTs on didactics, physics teaching (en).Keywords:
Diagramas de pensamiento, TICs, lógica de pensamiento, imágenes explicativas. (es).Downloads
Abstract (es)
Este trabajo es una reflexión que analiza las posibilidades de uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en conjunto con las posibilidades de desarrollo de los diagramas de pensamiento. Acá planteamos una conexión entre estas dos herramientas como parte fundamental en la enseñanza de la física, resaltando la invaluable labor de estos recursos en el diseño de la didáctica de las ciencias, en donde el docente tiene total autonomía.
Abstract (en)
This work is a reflection that analyzes possibilities of using Information Technology and Communication resources in conjunction with the possibilities of development diagrams of thought. Here, we propose a connection between these two tools as a fundamental part in physics teaching, highlighting the invaluable role of these resources in the design of didactics of science, where the teacher has total autonomy.
References
ABDEL, G.P. (2009). La enseñanza en ciencias desde una perspectiva universitaria. En prensa. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá D.C., Colombia.
GIL, D., Macedo, B., Martínez, J., Sifredo, C., Valdés, P. & Vilches, A. (Enero 2005). ¿Cómo convertir el aprendizaje de las ciencias en una actividad apasionante?. En D. GilPérez (Eds.). ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? (pp. 63 159). Santiago, Chile: Publicado por la Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe.
HERTZ, H. (1956). Los principios de la mecánica. Introducción. Pág. 14.Traducción por: Gramajo, M.C., Chaparro, C.I. & Orozco, J.C. Editorial Dover.
MOREIRA, M.A. (2005). Mapas conceptuales y aprendizaje significativo en ciencias. Pág. 110. Instituto de Física, Porto Alegre, Brasil.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.