DOI:
https://doi.org/10.14483/23464712.5037Published:
2012-01-01La enseñanza de la física a través de módulos experimentales
Physics teaching through experimental modules
Keywords:
Experimental Physics module, Meaningful learning, Physics teaching. (en).Keywords:
módulo experimental de física, aprendizaje significativo, enseñanza de la Física (es).Downloads
Abstract (es)
Esta propuesta de enseñanza y aprendizaje de la Física fue desarrollada en dos instituciones educativas privadas de la ciudad de Bogotá, Colombia, con estudiantes de noveno, décimo e undécimo grado, con edades entre los 13 y 18 años. Se propuso explorar diversas posibilidades de formación a través del trabajo experimental en el aula. Para ello fueron planeados, aplicados y analizados 5 módulos de laboratorio, cada uno de los cuales contempla pequeñas metas que buscan alcanzar un objetivo general. El proceso fue diseñado de acuerdo con las características de temática a desarrollar y las posibilidades de construcción de los montajes. Los módulos trabajan respectivamente conceptos relacionados con mecánica, electricidad, termodinámica, mecánica de fluidos y ondas; por medio de 5 montajes que se titulan: Tractor mecánico, maquina térmica, túnel de viento, generador de Van Der Graff y efecto Doppler. En general constan de; diseño, construcción, funcionamiento del dispositivo y análisis de los conceptos físicos que explican el funcionamiento de cada uno. Pudimos constatar activa participación de los estudiantes en su proceso de aprendizaje, trabajo interdisciplinar y reflexiones acerca de las aplicaciones de la ciencia y la tecnología en la sociedad.
Abstract (en)
This proposal for teaching and learning physics was developed in two private high school institutions in Bogotá, Colombia, with students between 13 and 18 years old. We research different educational possibilities throughout experimental work in the classroom. We planned, applied and analyzed five modules for the laboratory, each one with small goals to achieve an overall objective. The process was designed according to the proper characteristics about physics topics and assembly difficulties. The modules were about; mechanics, electricity, thermodynamics, fluid mechanics and waves, by means of 5 modules that were titled: Tractor mechanic, Heat engine, Wind tunnel, Van Der Graff generator and Doppler effect. In general, they consist of; design, construction, operation, and explanation. We observed active participation of students in their learning process, interdisciplinary work, and reflections on science and technology impact on the society.
References
ARCOS, F.; AREVALO, J. Búsqueda de estrategias metodológicas en los procesos de enseñanza y aprendizaje de la física experimental en el Proyecto Curricular de Licenciatura en Física de la Universidad Distrital “Francisco José de Caldas”. Informe final, Investigación. Centro de investigaciones Universidad Distrital. Bogotá Colombia. 2003.
AVENDAÑO, R. LANCHEROS, W. Módulos de laboratorio para el desarrollo de prácticas experimentales, enfocadas desde el aprendizaje significativo. Trabajo de Monografía. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Facultad de Ciencias y Educación. Proyecto Curricular de Licenciatura en Física. Bogotá, 2011.
AZEVEDO, J. A. Modelos de relaciones entre ciencia y tecnología: Un análisis social e histórico. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias. v.3, No. 2, 2006
BARBERÀ, O.;VALDÉS, P. El trabajo practico en la enseñanza de las ciencias: Una revisión. Enseñanza de las Ciencias 14, no. 3:365-379. España, 1996.
CARRASCOSA, J.; GIL PEREZ, D.; VILCHES, A. Papel de la actividad experimental en la educación científica. Cad. Brás. Ens. Fís., v. 23, n. 2: p. 157-181. Agosto 2006
CASTIBLANCO, O.; VIZCAINO, D. La experiencia del laboratorio en la enseñanza de la física. Revista de educación en ingeniería. Bogotá. 2008
MENBIELA, I. Una revisión del movimiento educativo ciencia-tecnología y sociedad. Enseñanza de las Ciencias 15 1: 51-57 España. 1997
MITCHAM, C. Cuestiones éticas en ciencia tecnología: Análisis introductoria y bibliografía. Revista ciencia, tecnología y sustentabilidad. El Escorial (España), Julio 2004.
SEGURA, D. Conocimiento e información, una diferencia enriquecedora, Publicado en Museolúdica, Bogotá: Museo de la Ciencia y el Juego No 9 (22,34), U. Nacional. 2002
SOLBES, J.; VILCHES, A. Papel de las relaciones entre ciencia, tecnología, sociedad y ambiente en la formación ciudadana. Investigación didáctica. 2004
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Gondola, Ens Aprend Cienc. is an open-access publication, free of charge for authors and readers. The publication, consultation or download of the contents of the magazine does not generate any cost for the authors or the readers, since the Francisco José de Caldas District University assumes the expenses related to edition, management and publication. The peer evaluators do not receive any economic retribution for their valuable contribution. The work of all the actors mentioned above is understood as a contribution to the strengthening and growth of the research community in the field of Science Education.
As of December 1, 2018 the contents of the journal are published under the terms of the Creative Commons License Attribution-Noncommercial- ShareAlike 4.0 International (CC-BY-NC-SA 4.0), under which others may distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, give credit and license their new creations under the same conditions.
The copyright holders are the authors and the journal Gondola, Ens Aprend Cienc. The holders retain all rights without restrictions, respecting the terms of the license in terms of consultation, downloading and distribution of the material.
When the work or any of its elements is in the public domain according to the applicable law in force, this situation will not be affected by the license.
Likewise, we encourage authors to deposit their contributions in other institutional and thematic repositories, with the certainty that culture and knowledge is a good of all and for all.